Kära forum. Jag hittade idag två skadedjur på en timme, en i vardera badrum, ett är på övervåningen och ett på nedervåningen, avloppen möts inte förrän sent i källaren. De är ca 2-3 cm långa, den ena är mörkbrun medan den andra är helt svart. Vad jag kan se på https://www2.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/ så tycker jag det verkar mest likt mjölbaggar. Det känns däremot konstigt med mjölbaggar då badrummen är i olika ändar av huset. I skafferiet hittar jag inga djur heller, så jag vet inte vad jag ska tro att detta är. Har ni tips på vad det är och vad jag ska göra så kom gärna med dem.

IMG_0209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0200.jpg
 
Det är inget skadedjur, det är en jordlöpare av något slag. Finns massa sorter. De har råkat komma med in av misstag skulle jag tro. De är hur som helst inga skadedjur - de älskar fästingar tex! De äter mindre kryp av olika slag och är väldigt bra att ha i trädgården.
 
Den svarta ser ut som en mjölbagge. De kan flyga in genom ett öppet fönster och hitta nått sjysst ställe hos dig att bo på. De äter gärna rester av det som fåglarna har i sina bon så ta en titt på vinden och kika efter fågelbo (akta dig för getingarna, de har kommit igång nu)
 
Den svarta håller jag med om en jordlöpare då den har stora käkar. Den bruna är svår att se tycker jag då jag råkade vara lite hårdhänt när bag dödade den. Nu hittade jag en till som verkar ha självdött. Denna har böjda antenner och inga kraftiga käkar. Jag kan inte se på Anticimex hemsida något djur som är 15-20 mm och har antennerna så. Ännu en jordlöpare?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.