Det var roligare förr säger dom - speciellt när nymodigheter som el skulle kopplas in :p

20160706_093058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar en anslutning för en lampa på en toalett.

Den lilla stumpen är skyddsjord, aldrig inkopplad.

20160706_093106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter en jordad stickpropp i andra ändan, har gått utmärkt att använda ändå, speciellt med Biltema jordfelsbrytare, som aldrig indikerat något fel på jorden :rolleyes:

Finns även annan armatur ansluten, massa kablar men ingen röd, eller gul/grön ledare, så ingen skyddsjord framdragen.

Armaturen hade för övrigt gummikabel, som sönderföll totalt när jag tog bort den...

Kanske säkrare utan skyddsjord, en mindre risk att få en stöt då....
 
Tjusigt! Det var bättre förr när man inte var så stelbent och rigid när det gällde färger. Jag tror mig ha hört om fall där man kört även andra färger än röd och gröngul som jord, så det kanske finns någonstans bland dina kablar ändå. Lycka till att hitta den!

Funderar dock lite på din jordfelsbrytare...
Den reagerar väl inte på om jordledaren är felaktig, utan på skillnaden i ström mellan fas och nolla? Funktionen är samma oavsett om den är från Biltema eller Hager.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Tjusigt! Det var bättre förr när man inte var så stelbent och rigid när det gällde färger. Jag tror mig ha hört om fall där man kört även andra färger än röd och gröngul som jord, så det kanske finns någonstans bland dina kablar ändå. Lycka till att hitta den!

Funderar dock lite på din jordfelsbrytare...
Den reagerar väl inte på om jordledaren är felaktig, utan på skillnaden i ström mellan fas och nolla? Funktionen är samma oavsett om den är från Biltema eller Hager.
Angående jordfelsbrytare - du har naturligtvis helt rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.