Jag behöver lite råd kring vår "gräsmatta".

Bakgrund: nybyggnation på gammal åkermark där matjorden skrapades av och lades på hög hösten 2012. Jorden planerades sedan ut och gräsmattan såddes i augusti 2014. Redan första sommaren så växte en hel del åkergräs i form av timotej i gräsmattan vilket ledde till att i stort sett hela gräsmattan består av tuvor. Gräsmattefröna har inte velat ta sig varken från grundsådden eller på de områden som jag provat att så nya gräsfrön så därför beställde jag i sommar ett jordprov som gav följande svar
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag tolkar det behöver gräsmattan en rejäl omgång kalk och gödsel i omgångar samt att jorden behöver bli luftigare genom dressning med grov sand. Nu är ju frågan i vilken ordning man ska ta sig an detta?

Ska man försöka eliminera tuvorna genom vertikalskärning?, jordfräs? eller ska man fortsättningsvis låta roboten klippa kort och hoppas att gräset tar över? Jag funderar på att ta det i följande ordning: fräsning, sladda med armeringsmatta, dressa med några cm sand, kalk, gödsel, nysådd.

Någon med erfarenhet av tuvor som kan svara på om det kommer att fungera eller om andra lösningar måste till?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din plan låter klok. Elpaco har gjort en liknande renovering, läs för inspiration.

Jag ser också en del vitgröe så en total renovering är troligen på sin plats annars kommer det tids nog ta över gräsmattan.

Hur höga ambitionsnivåer har du?

Har du bestämt dig för vilken gräsfröblandning du ska ha?
 
Redigerat:
Frågan är ju om gräsfröblandningen hinner ta sig tillräckligt innan ogräset kommer tillbaka efter en fräsning?

Ambitionen är att ha en fin gräsmatta, har inget emot att lägga en del tid och pengar på att få den fin. Har inte bestämt någon frösort ännu...
 
Mitt första råd är att vänta tills dagarna och nätterna är lite fuktigare att börja jobba med gräsmattan och lägga på en omgång till med gräsfrön, gärna Weibulls Extra Green om du har robot.

Då skulle jag gjort enligt:
Grovrensa ev. ogräs
Vertikalskära
Lämplig gödning med centrifugalspridare
Vattna 10-15mm
Toppdressa samt på med gräsfrö och vält ner med gallervält
Vattna ofta men bara lite (förhoppningsvis inget alls om du väntar till månskifte aug/sept)
Fram tills grässtråna är 2-3cm är det viktigt att det hålls fuktigt
 
Om du ändå skall fräsa upp mattan och börja om så hade jag först roundup behandlat hela gräsmattan. Väntat två veckor och sedan lagt på kalk, gödsel, sand och ev lite barkmull och sedan fräst gräsmattan ordentligt. Bäst kanske hade varit att efter roundupbehandligen först fräst och plockat bort lite tuvor och rötter mm. Och sedan jämnat till lite och på med tillsatserna och fräst ihop det igen. Men det är juh mer jobb... Men en fin gräsmatta är inte gratis.
 
Kör man på bomms lösning så blir det att byta vertikalskäraren mot en jordfräs, bra mycket mer jobb med att köra jordfräs på en stor yta. Har du bra med pengar så anlita en gräsmatteanläggare.
 
Jag hade en trädgårdsmästare här idag som rekommenderade att schakta bort matjorden och ersätta den med ny. Hon menade på att eftersom åkergräset är så väletablerat i jorden så kommer en fräsning bara göra att det sprider sig ännu mer...

150m3 jord bort och lika mycket in, då vet jag vad man ska göra på semestern iaf 😕
 
Vilken gräsfröblandning rekommenderas? Sådde med granngårdens slottspark senast så den har jag inte jättemycket förtroende för...
 
Granngårdens slottspark och Weibulls extra green som båda endast innehåller rödsvingel och ängsgröe är bland de två bästa gräsfröblandningarna du kan ha. Vid lyckat resultat får du en mycket fin gräsmatta.

Men nackdelen är att de etableras mycket långsamt. Det kan ta flera veckor innan de första grässtråna tittar upp, och risken finns att ogräs och annat hinner före. Sådden kan också bli förstörd om man slarvar med vattningen. Ett tunnt lager toppdress ovanpå anläggningsjorden kan hjälpa till att hålla fukten, samt fiberduk. Men det blir lite svårare om gräsmattan är stor.

Alternativet är att välja en blandning med lite rajgräs i, då etableras gräsmattan mycket snabbare. Rajgräs etableras snabbt och har en bra grön färg, men är inte vidare tålig mot torka samt att stråna är grova och styva vilket gör att klippt gräs fransar sig och ser torrt ut. Skånefrö Österlen Villa är en ok blandning tycker jag.

Ett alternativ skulle kunna vara att så rajgräsblandningen nu, och efterföljande år överså med de finare blandningarna för att på sikt konkurrera ut rajgräset.

Du skulle också kunna titta på metoder att förgro (pre germinate) gräsfröna för snabbare etablering. För mindre skala har jag experimenterat att förgro med jord i skottkärra vilket fungerat mycket bra. Vid större skala skulle det kunna fungera att lägga fröna i blöt i 24-72h innan spridning.
 
Redigerat:
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
För att återknyta till vilka beslut som togs kring renoveringen: Jag schaktade bort den gamla gräsmattan och matjordslagret. Sedan spred jag ut 750kg kalk för att höja pH-värdet innan det var dags för sanden. Knappt 50 ton sand har jag fräst ner i befintlig jord för att förbättra dräneringen innan ny matjord planerades ut och grundgödslades. Har nu sått med granngårdens slottspark och väntar med spänning på resultatet, blir det inte en fin matta nu tror jag det blir konstgräs nästa år...😕
 
Vad du än gör nu så slarva inte med bevattningen bara. Nu har det ju kommit en liten skvätt regn varje dag senaste veckorna vilket är perfekt. Se till att översta jordlagret hela tiden är fuktigt så kommer det bli succé. Inte för lite och inte för mycket.

De fläckar som inte tar sig ordentligt nu på hösten stödstår du tidigt i vår så kommer det bli kanon.
 
Redigerat:
Precis som du säger har ju vädret varit perfekt den senaste tiden. Jag har stödvattnat under takutskjutet där inte regnet kommer åt men annars har marken varit fuktig i stort sett sedan sådden. Igår började man kunna skymta små gröna strån i jorden, detta efter bara ca 8 dagar. Jag trodde det skulle ta längre tid men det kanske visar på att det växer i goda förhållanden?
 
Sondell skrev:
Precis som du säger har ju vädret varit perfekt den senaste tiden. Jag har stödvattnat under takutskjutet där inte regnet kommer åt men annars har marken varit fuktig i stort sett sedan sådden. Igår började man kunna skymta små gröna strån i jorden, detta efter bara ca 8 dagar. Jag trodde det skulle ta längre tid men det kanske visar på att det växer i goda förhållanden?
Så är det. Normalt brukar rödsvingel gro efter 10-14 dagar vid bra förhållanden, ängsgröen efter 21-28 dagar.

Vid perfekta förhållanden någon eller några dagar tidigare. I den här tråden: Förgro gräsfrön för snabbare etablering, har jag fått rödsvingeln att gro under en vecka.
 
Redigerat:
Väl underhållet grönt gräs med vattenspridare och röd husbakgrund en månad efter sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att det kan vara intressant med återkoppling. Nu är det drygt en månad sedan sådd och gräset har tagit sig riktigt bra! 😄
 
  • Gilla
halper och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.