Sååå svårt är det väl inte att lägga in i kalendern att kolla saldo och fylla på innan giltigheten går ut ;)
Men men vi är alla olika...

Själv kör jag Comviq/Tele 2 kontantkort i Ontech-larm & Värmestryrning.
 
K
Finns det någon fördel att köra M2M kontantkort kontra vanligt kontantkort som delas ut gratis i tunnelbanan?
Mitt larm har stöd för saldokontroll etc och kan förvarna om det är dåligt med pengar å jag känner mig trygg med kontantkort. Men jag tolkar t.ex Telia som att jag MÅSTE tanka kortet varje månad för annars brinner pengarna inne? Dvs som ett abonnemang men som jag måste förskottsbetala. :S

Larmsändaren har GSM & GPRS, om det är av betydelse (vilket jag misstänker att det inte har)
 
hsd
Larm-sms är väl otillfölitligt med tanke på ev. fördröjningstider vid högtrafik och andra störningar
 
K
Fått klarhet i Telia refill, efter en månad är det bas-priset som gäller. Dvs det blir dyrare tills det är dags att fylla på.
Larmet har uppringare så man blir ju uppringd vad jag fattar det som. Sen kan man få SMS om man vill också.. Det är ju en programmeringsfråga.
 
C
KjellTimell skrev:
Finns det någon fördel att köra M2M kontantkort kontra vanligt kontantkort som delas ut gratis i tunnelbanan?
Gratis kontantkort låter bra - vilken tunnelbana åker du? :D
Eller de är kanske inte laddade?

Tekniskt sett är det ingen skillnad. Med ett M2M-abonnemang kan du få ett löpande abonnemang till en jämförelsevis låg månadskostnad och slipper därmed strul med att ladda kontantkort. Men för dessa ändamål blir det ändå väsentligt dyrare. Huruvida det är värt det eller inte är väl upp till var och en.

Ett par månader kvar nu innan det gått ett år sedan jag laddade mitt Halebop-kort. Skall bli "spännande" att se om det fortsätter funka... Står fortfarande inte något i deras villkor om max giltighetstid.

P.s. rättar mig själv och konstaterar att det verkar finnas en text om 12 månader i villkoren nu :confused:
 
Redigerat:
K
Nej dom är inte laddade, men i storstaden delas det nu och då ut diverse startpaket gratis. Perfekt för alla scammers och bedragare som vill vara anonyma och inte klicka hem det från nätet. Då får det nog bli ett kontantkort för mig med, har plats för dubbla SIM i larmsändaren, men jag nöjer mig nog med ett från Telia.
 
Jag har kört med Telias kontantkort i drygt ett år. Tankade senast i slutet på december. Igår loggade jag in för att kolla saldot och ev. fylla på. Då var numret borttaget från mitt konto. Efter kontakt med kundtjänst fick jag veta att kortet avaktiverats. Har inte fungerat sedan början av april. Påfyllningen jag gjorde i december har de tappat bort, trots att jag fått kvitto med mail och kan se att pengarna dragits. De hävdar att de skickade ett SMS innan kortet avaktiverades... Det har man ju ingen möjlighet att se. Ingen annan information går att få, förutom att logga in ofta på sitt konto. Tack Telia för att mitt larm inte har fungerat på 3 månader! SIM-kortet går förstås inte att få igång igen, utan måste bytas. De har dessutom gett mitt nummer till en annan kund, men man använder det bara till påfyllning, så det har mindre betydelse.

Varning för Telia i det här sammanhanget med andra ord. Jag håller nu på och kollar efter alternativ. Telenor har ett M2M-kort som verkar intressant.
 
K
Det lät ju lite oroväckande. Det är det M2M kortet jag kikat på också, kontantkort för 120kr, laddat med 100kr och giltigt i 24 månader. Men jag har inte lyckats hitta någon prislista för SMS/trafik, nu är det ju inga mängder att bråka om, men för kul skull.
 
http://www.vectonemobile.se/

Kör jag på en telefon jag har liggande för IR kontroll till luftvärmepumpen på stugan... Tror jag betalar 29kr/mån.
 
Telias kostar också 30. Då ingår lite surt. Telematik heter det.
 
Vad är din erfarenhet av Vectone, Anders07?
Finns det andra i forumet som har positiva eller negativa erfarneheter?

Jag frågar för de har de billigaste abonnemangen jag hittat hittills (9.90 för 50 sms/50MB), men samtidigt har jag läst mycket skit på nätet från Vectone-kunder i andra länder ...
 
Redigerat:
Bara det faktum att sidan där de vill att jag ska mata in min kreditkortsinformation inte använder https känns ju minst sagt amatörmässigt...
 
  • Gilla
probeb och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara svårt att hitta vettiga abonnemang om man bara vill använda det till SMS, speciellt för privatpersoner. Jag har tills vidare valt Hallon Liten, för 99/månad men det är halva priset i 3 månader. Det dras automatiskt varje månad och det är obegränsat antal SMS, vilket känns skönt eftersom jag inte vill ransonera. Någon som hittat ett billigare för "obegränsat" antal SMS?

Jag använder SMS till följande f.n.
- Loop-test. Servern skickar SMS till eget nummer var 20:e minut. Om man inte får svar inom en viss tid så bootar jag om servern, för att mina erfarenheter tyder på att det sannolikt är något som strular med SMS-dongeln. Det kan ha varit något med att den går till standby eller liknande vid inaktivitet för efter att jag förde in övervakningen så har det inte strulat på länge. Jag skickar även push-meddelande då servern bootar om (plus SMS efteråt om det funkar då).
- Viktiga händelser som strömavbrott eller larm (som komplement till push)
- Möljlighet att skicka kommandon för att ställa in saker på servern eller boota om den manuellt.
- Få ut statusinfo om jag inte kan nå servern via internet från min mobil

Apropå:
Larm-sms är väl otillfölitligt med tanke på ev. fördröjningstider vid högtrafik och andra störningar
Det är inte min erfarenhet, SMS är tämligen stabilt. Jag ser resultatet av senaste loop-testet på min apple watch. Brukar ligga mellan c:a 6 och 45 sekunder att både skicka och sen ta emot, via Hallon. Sändningen går fort (1-2 sekunder innan min mobil eller apple watch reagerar), det är hela loopen inklusive mottagning igen som tar tid. Mer bråttom än så lär det inte vara och i de flesta fall borde pushmededelandena gå fram ögonblickligen, SMS är mest för backup för min del. Hade ett kontantkortsabonnemang på telenor ett tag, upplevde att det gick betydligt snabbare dock men det är för bökigt att bevaka påfyllning och kostnader för SMS om man inte ska snåla med dessa så jag valde Hallon istället.
 
Redigerat:
D
Vimla kör ju Telenors nät. Men de har 600sms för 90kr/mån eller fria för 140kr/mån med tipslänk. Går ju att få ner till 0 kr i mån om du ligger i.
 
DMOL skrev:
Vimla kör ju Telenors nät. Men de har 600sms för 90kr/mån eller fria för 140kr/mån med tipslänk. Går ju att få ner till 0 kr i mån om du ligger i.
Var ju inte så tokigt, kanske går att klara sig på 600 SMS om man ransonerar lite på loop-testen...

Fast hur fick du 90kr? Tycker att det blir 100kr efter 3 mån.

Då är nog 99/mån obegränsat med SMS bättre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.