Nu har äntligen vårat nya hus kommit! Och fint är det med! :)
I dagarna ska vi ha slutbesiktning.

MEN, när vi hade byggstartsmöte undrade en herre från komunen om vi tänkt på radon.
Det finns ingen data om radon i området men han frågade ändå.
Det hade vi inte, husförsäljaren var med och efter lite diskuterande så valde vi till "radon paketet" för 2000 :-, billig försäkring tyckte vi.
Detta paket består av någon extra kanal från grunden och upp som radonet tydligen kan komma upp ur om de skulle vara problem.

Detta var efter den slutliga bestöllningen men hussäljaren sa att det inte var problem och jag vet att han ringde och beställde det direkt efter mötet och det säger han själv med.

Nu är det som såhär att jag tror vi inte fått detta "paket", det finns inte med på fakturan och vi misstänker det missats. Hur ska vi göra på slutbesiktningen?
Ska vi påtala detta och försöka få igenom att husleverantören betalar åtgärder om det skulle visa sig finnas radon i marken? Vi har inga papper på denna beställningen men jag tror att säljaren är reko nog att säga att han beställt det men det missats..

Vad kosrtar det att åtgärda radon i ett hus som nedan? Har hört att man bara kan "dra" ut lite luft från grunden med en liten fläkt och ett rör, funkar det eller kan det ge fuktproblem? (Fast då kan man sätta in avfuktare som då borde dra ut både fukt och radon, eller?)

Hur stor sannolikhet är det idag med radon mark?

Info:
Huset är 1.5 plan med krypgrund. Marken är ordentligt lerig men det var "bra" lera sa grävaren. Det är grävt 1-1.7 m under huset och därpå massor fyllnad som dessutom "höjer" huset.(Detta kommer kosta mig! :/ )
Husen runt om har källare och jag har inte hört talas om radon...
 
Då ni har krypgrund är det inga problem att åtgärda detta i efterhand. Är ni oroliga kan ni mäta radonhalten inomhus och då ni vet om det är ett problem vidta åtgärder.

Markradon kan komma in i huset om man har undertryck i huset och otät grund. Det måste givetvis också vara radon i marken.
 
Tack!
Vi kommer mäta radon halten nästa år, man ska tydligen göra det efter ett tag och inte direkt. Vi har varesig under eller övertryck i grunden så det borde inte vara problem då. :)
 
Du har alltid undertryck i huset som kan suga in markluft ifrån grunden. Men då du har krypgrund är det inte så svårt att åtgärda, om det skulle bli ett problem.

Du kan läsa mer på denna sida:

http://www.radonguiden.se/pdf/RADON.PDF
 
Det är bara att installera krypgrundsfläktar om det är för hög radonhalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.