Vid reparationsådd eller nysådd på mindre partier i gräsmattan brukar det ta cirka 14 dagar innan innan de första grässtråna tittar fram, och sedan ytterligare ett par veckor innan det börjar bli hyffsat grönt.

Ett (dåligt) alternativ är att använda gräsfrö avsett för reparation, typ rajgräs. Men med fördel använder man samma gräsfrö som man har i övriga gräsmattan om resultatet ska bli snyggt. I mitt fall finare gräs som bara innehåller rödsvingel och ängsgröe. En nackdel med dem är att de etableras väldigt långsamt vilket ökar risken för att ogräs hinner före eller resultatet blir fläckigt.

Nu gör jag alltid enligt den här geniala metoden, och gräset börjar nu gro redan tre dagar efter sådd och med närmast 100% utdelning! Mycket smidigt och man slipper stå och vattna som en galning i veckor.

Metoden går ut på att förgro gräsfrö i en skottkärra med jord/toppdress i cirka 5 dagar. När man ser det första grässtrået eller roten krattar man bara ut jorden och vattnar som vanligt.

En skottkärra räcker till cirka 10 m2.

Resultat efter 5 dagar i skottkärra och 3 dagar sådd.
DSC02801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Toomaster och 24 till
  • Laddar…
Coolt! Måste testas nästa gång man behöver lappa!
 
Jag har också läst metoder som går ut på att hålla gräsfröna i vatten några dagar, och sedan sprida ut som vanligt. Exempelvis den här guiden.

Någon kanske har provat denna också?
 
mg765 skrev:
Vid reparationsådd eller nysådd på mindre partier i gräsmattan brukar det ta cirka 14 dagar innan innan de första grässtråna tittar fram, och sedan ytterligare ett par veckor innan det börjar bli hyffsat grönt.

Ett (dåligt) alternativ är att använda gräsfrö avsett för reparation, typ rajgräs. Men med fördel använder man samma gräsfrö som man har i övriga gräsmattan om resultatet ska bli snyggt. I mitt fall finare gräs som bara innehåller rödsvingel och ängsgröe. En nackdel med dem är att de etableras väldigt långsamt vilket ökar risken för att ogräs hinner före eller resultatet blir fläckigt.

Nu gör jag alltid enligt den här geniala metoden, och gräset börjar nu gro redan tre dagar efter sådd och med närmast 100% utdelning! Mycket smidigt och man slipper stå och vattna som en galning i veckor.

Metoden går ut på att förgro gräsfrö i en skottkärra med jord/toppdress i cirka 5 dagar. När man ser det första grässtrået eller roten krattar man bara ut jorden och vattnar som vanligt.

En skottkärra räcker till cirka 10 m2.

Resultat efter 5 dagar i skottkärra och 3 dagar sådd.
[bild]
Hur mycket gräsfrö använder du till en skottkärra? Antar att du inte bara har gräsfrön på toppen?
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Hur mycket gräsfrö använder du till en skottkärra? Antar att du inte bara har gräsfrön på toppen?
Jag brukar hälla i ungefär 10 nävar per skottkärra. Blandar sedan runt alltihop.

I samband med sådden sedan brukar jag kasta ut lite till också.

Använder alltid denna metod numera! En till fördel är också att man kan så gräset redan i april eller så sent som oktober då marken är på gränsen till för kylig vilket hindrar gräset från att gro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
mg765 skrev:
Jag brukar hälla i ungefär 10 nävar per skottkärra. Blandar sedan runt alltihop.

I samband med sådden sedan brukar jag kasta ut lite till också.

Använder alltid denna metod numera! En till fördel är också att man kan så gräset redan i april eller så sent som oktober då marken är på gränsen till för kylig vilket hindrar gräset från att gro.
Tack för tipset. Ska testa den här metoden. Tyvärr har jag rätt mycket att så. Skulle behövt en 3-4 skottkärror till :)
 
Bra tips! Tack!
 
Ska oxå testa detta, tack för tipset!!
 
En vecka sedan jag sådde 😀

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange67 och 1 till
  • Laddar…
Vilket grymt tips! Ska provas :D
 
Anna1984 skrev:
En vecka sedan jag sådde ��

[bild]
Snyggt! Du skulle dock ha pyttsat ut jorden för 2-3 dagar sedan när rötterna börjar tittar fram, nu finns risk att rötterna skadas :( Oklart hur rötterna har hunnit etablerats under jordytan.

Om du har tur kanske det går bra ändå, återkom med resultat!
 
Redigerat:
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
Bra tips, skall provas!

Nu har vi frigående höns, och tyvärr käkar de upp allt som börjar växa/gro, och som ser läckert ut.
Så runt huset har vi mest bara naken jord.
Någon som vet hur man hanterar det problemet (utan att stänga in de stackars hungriga hönsen :( )
 
  • Gilla
akeohm
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Bra tips, skall provas!

Nu har vi frigående höns, och tyvärr käkar de upp allt som börjar växa/gro, och som ser läckert ut.
Så runt huset har vi mest bara naken jord.
Någon som vet hur man hanterar det problemet (utan att stänga in de stackars hungriga hönsen :( )
Fungerar det med fiberduk i flera lager?

Byggplast skulle nog också fungera, men är lite bökigare.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Fungerar det med fiberduk i flera lager?
Det skulle det kanske göra, om det inte vore så förbannat blåsigt :(
Bor 10 km från kusten, men i högt och öppet läge med havsutsikt, så här är kuling nästan jämt.
 
KnockOnWood skrev:
Det skulle det kanske göra, om det inte vore så förbannat blåsigt :(
Bor 10 km från kusten, men i högt och öppet läge med havsutsikt, så här är kuling nästan jämt.
Jag brukar förankra fiberduken med långa spikar och lite småsten. Precis så att robotgräsklipparen kan passera över. När duken blir fuktig brukar den dessutom bli som "limmad" mot marken.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.