kimf
Hej,

Flyttade till 60-tals kåk igår. Skulle reglera blandaren på elpannan från tidigt 80-tal för att sänka tempen på vattnet och den började läcka som ett soll direkt :banghead:

Ska inte borra bergvärme förens i september, men vi får ta och byta pannan direkt och köra på elpatronen sålänge. Satte in en tillfällig liten varmvattenberedare som farsan hade liggande igårkväll, men pannbytet ligger nu helt plötsligt väldigt nära i tiden.

Pös ner till en lokal leverantör här som rekommenderade Daikin, verkar ganska nim. Har allt inbyggt, så behöver inte hänga på några pinaler runt om. Inverterstyrd kompressor.

Men har ganska dålig koll på värmepannor, och dålig koll på Daikin i synnerhet. Någon som har något bra eller dåligt att säga om dem?
 
kimf
Har inte hunnit titta så mycket på dimensioneringen ännu.
Är en 170kvm villa med 33kvm garage (delvis uppvärmt), har tänkt att köra bergkyla också, men spelar ju inte så stor roll för pannans skull.

Denna pannan som vi blivit rekommenderade http://www.daikin.se/docs/daikin_bergvarmebroschyr_LR-tcm478-384962.pdf av en säljare som även säljer bland annat IVT och NIBE

Har lite tur som har en rörkräkare till farsa, så vi gör allt utom borrningen själva, vilket en bekant gör. Men som sagt, bra eller dåliga erfarenheter av Daikins grejjer uppskattas. Bra prestanda och bra hållbarhet är ju det man vill ha ut. Har fått ett ganska bra pris på denna.
 
Jag har Daikins bergvärmepanna till ett 2-våningshus. Den är enkel att justera tycker jag och har fungerat felfritt i några månader nu iaf (nytt hus).

Den levererar riktigt bra värme för dusch, och är snabb på att generera ny sådan värme om du är långduschare. Så du behöver inte en extra varmvattenberedare, vilket sparar pengar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
kimf
Okej, gott att höra, hur många kvadrat värmer ni?

ps. ser att du också jobbar inom IT, har du kollat om man kan plocka ut någon statistik över nätverk på värmepannan?
 
Pratade med en Daikin säljare för några veckorsedan.
Han sa att det skulle komma en webmodul under sensommren/hösten till Daikin värmepumpen.
Där man kunde göra alla inställningar som man annars gör på panelen.
 
Jag har inget svar på din fråga, men gillar verkligen att det kommer komma en webmodul. Nu hoppas jag att vårt byte ligger långt fram i tiden, men när det blir dags kommer det vara en faktor som jag kommer väga in i valet av pump.

Kanske kan du hitta något matnyttigt på Värmepumps forumet
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=142.0
 
kimf
Kanon, ska läsa på lite. Är en liiiten faktor här också. Fjärrstyrning och SNMP hade varit mycket intressant. Men prestanda och ekonomi väger så klart mycket mycket högre.
 
Tja, som tidigare sagt så ska det komma en modul som ska gå att koppla in för att få någon typ av extern enhet som sen pratar vidare. Nått sånt.

Det är ca 150 på 2 våningar med golvvärme + radiatorer övervåning + 60 kvm garage med golvvärme. Värmer bra hittills, men vi har bara bott här sen slutet mars. Så får se kommande vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.