Hej. Som det ser ut idag arbetar jag i ett garage på ca 5x2.8 meter dvs ett vanligt enkelgarage. Under lång tid hade jag ett MFT1080 samt en MFT800 (kapexstorlek) som arbetsbänk men dessa funkar bara inte för att bearbeta fullstora ark plywood, mdf osv. Lösningen blev att bygga ett jäkligt stort bord 1,2x2,4 meter men man kan ju gissa hur stor plats detta tar.

Så nu har jag börjat spåna på en enkel "panelsåg" som använder min festoolskena på ngt sätt. Har någon några ideer på hur detta kan genomföras enkelt? Målet är att spara plats och jag är av personligheten "kan inte förmå mig själv att använda ett tillfälligt sågbord som ska stuvas undan efter användning"
 
norrbottenssnickaren skrev:
Hej. Som det ser ut idag arbetar jag i ett garage på ca 5x2.8 meter dvs ett vanligt enkelgarage. Under lång tid hade jag ett MFT1080 samt en MFT800 (kapexstorlek) som arbetsbänk men dessa funkar bara inte för att bearbeta fullstora ark plywood, mdf osv. Lösningen blev att bygga ett jäkligt stort bord 1,2x2,4 meter men man kan ju gissa hur stor plats detta tar.
2,88 kvadratmeter, har jag rätt?! :wow:

norrbottenssnickaren skrev:
Så nu har jag börjat spåna på en enkel "panelsåg" som använder min festoolskena på ngt sätt. Har någon några ideer på hur detta kan genomföras enkelt? Målet är att spara plats och jag är av personligheten "kan inte förmå mig själv att använda ett tillfälligt sågbord som ska stuvas undan efter användning"
Känner igen mig, nästan identiska mått, och om det överhuvud taget är möjligt att bygga något som varken tar golv- eller väggyta och inte heller bygger på att det ska hissas upp i taket så är jag all in. Vet att jag avundsjukt sett något panelsågliknade skymta i bakgrunden på bilder från ngn forumräv här tidigare men kan inte minnas hos vem??:sly:

Om du har takhöjden (och inte massa otäcka lysrör i vägen) så kan det nog vara en bra lösning att fästa en sida av en ram med gångjärn i taket och hissa ner andra sidan vid behov. I min verkstad/fd.enkelgarage har jag tyvärr inte tillräckligt högt för att ens ha råd att flytspackla golvet om jag inte vill slå i huvudet.
 
Om jag förstår dig rätt så är du ute efter en enkel väggsåg som använder skena och sänksåg. Man kan hitta endel genom att googla: festool panel saw

Kanske något i stil med denna: http://lumberjocks.com/projects/48315

Om det "bara" handlar om att såga upp en helskiva så tycker jag att det fungerar bra för mig att lägga upp den på arbetsbordet (https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140009-annu-ett-hemmabyggt-mft.html) som är 2 x 0,8 meter. Bordet står numera mitt i verkstaden och hjulen är bortplockade för bättre stabilitet eftersom jag ändå aldrig flyttar på det.

Problemet för min del är förstås att bordet aldrig är tomt och att det alltid står prylar runtom som är i vägen när man ska dit med skivan. Men i mitt fall så tror jag inte det hade stått mindre bråte framför en väggsåg... ;)
 
jac: Har sett den där lumberjocks-posten och den verkar smått genial faktiskt. MEN det går inte att klyvsåga med den lösningen på ngt enkelt sätt, eller det kanske det gör... hmm.
 
Mattias en fin lösning men problemet är lite samma problem som på ett knock down table... Det skulle åka upp och ner som en yoyo. Arbetar väldigt mycket med skivmaterial så ytan ska helst finnas tillgänglig för kapning hela tiden. Därav tanken på en kraftigt vinklad yta.

Alltså inte som om man vore heltidare i verkstan men när man är där så är det ständigt skivmaterial som bearbetas.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser bordet ut nu...
 
norrbottenssnickaren skrev:
jac: Har sett den där lumberjocks-posten och den verkar smått genial faktiskt. MEN det går inte att klyvsåga med den lösningen på ngt enkelt sätt, eller det kanske det gör... hmm.
Tvingar i båda ändar av lång skena alt en skruv genom för kortare skena som slutar mitt i skivan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.