Hej allihop!

Jag håller på med årets stora projekt, badrumsrenovering. Huset är byggt 1971 och är något av ett tidigt modulhus kan jag tänka mig. Väggarna bestod av presslimmade pappreglar och spånskivor utan någon som helst isolering. Jag har därför slagit ut dem och skall ersätta. I en garderob som var "infälld" fann jag ett avluftningsrör, som jag antog fanns för att lufta av utrymmet mellan gjuten platta och innergolvet.

När jag rev ut väggar och garderob ser jag att detta rör löper ner i den gjutna bottenplattan. Jag misstänker att det ska avlufta men jag finner inte mycket information om detta, och dess syfte.

Problemet är att jag måste flytta på röret, och vill då dra det i väggen istället. På bilden nedan ser ni röret. I den kvadraten har garderoben tidigare stått.

här på forumet finns det ett par trådar som påminner om denna konstruktion men få svar på om det faktiskt är nödvändigt. Jag vill alltså inte ta bort det, utan antar att det finns av en anledning. Hur hade ni gjort för att leda om det, och har någon ett svar på vad det egentligen finns där för?

Jag vet att husets första ägare var allergisk och rev upp golvet ett par gånger för att byta material då han fick paranoia för sin allergi.

Hur som helst, om någon har lite information om detta så är jag mycket tacksam!

p.s det finna ingen krypgrund

edit: Röret har jag kapat. Det gick rakt upp genom garderoben, upp på vinden och till ett eget litet skorsten.

Ha de gott

Johan

rör1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rör2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Avluftning avloppkänner? du nog om du stoppar ner näsan
 
  • Gilla
JohanP88
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
Avluftning avloppkänner? du nog om du stoppar ner näsan
Har gjort det, men känner inte någon avloppsdoft.
 
Hittade nu denna bild på avloppscenter, Tack vare Andreas inlägg.

avluftning.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns logiskt att detta är syftet. Trots att det inte luktar avlopp öht.

Rekommendationen är att röret skall mynna ut övanför nock och att diameter inte understiger 70mm.

Jag hittade på biltema, ett kanalsystem som jag kan koppla på åtminstone genom väggen. Systemet är dock bara 55mm. Min tanke är att koppla på¨en kanalfläkt på vinden så att det skapar ett sug. Skulle det fungera?
 
Går det inte bara flytta eller är det golvvärme i plattan? Tror inte det ska ut luft utan in i avloppet då fäkt funkar nog dåligt
 
Andreas_kalmar skrev:
Går det inte bara flytta eller är det golvvärme i plattan? Tror inte det ska ut luft utan in i avloppet då fäkt funkar nog dåligt
Jo, har precis insett detta nu. Jag hade rörmokaren här som rekommenderade att bila upp och flytta in det i hörnet.
Insåg också att det nog skulle behövas en rejäl spolning av avloppsstammen då det ligger ett ganska så matigt lager av bös och fett (eller värre) i det. Är det något jag kan göra med en vanlig högtryckstvätt eller kräver det att en firma kommer?
 
Lyssna mot röret när någon spolar i en toalett, hörs det bra har du säkerställt att det är avluftningen.

I och med att det är en avluftning ser jag inget problem med att sätta en 90-böj och vika av med avloppet mot väggen. I värsta fall kanske du får bila upp lite av plattan för att få plats.

Du kan spola själv men det blir mycket grundligare gjort om en firma gör det. De har lite kraftigare grejor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.