L
Jag ska måla ett nytt fönster som nu endast är naket trä. Det är 50 x 80 och ska monteras i en bod jag bygger. Har tänkt mig vit, men vilken produkt ska jag använda. Och hur ska jag göra? Behöver man grunda? Såg något om linolja? Vad hade du val?
/tack
 
hsd
Linoljefärg 2 varv efter linoljegrundfärg
 
Linolja är både grundfärg och färdigstrykningsfärg.

För grundfärg späder man den med balsamterpentin 10-50%, allt efter tycke och smak.

Ska målas extremt tunt. Vanlig lackpensel ger oftast för tjocka färglager, men det fungerar hyfsat om man bara ser till att pressa/stryka av så mkt det går av färgen från den innan man stryker ut den på träet. (Ungefär som innan man ska rengöra penseln.) Alt kan man klippa av borsten så att de blir styvare och kortare och inte kan suga upp lika mkt färg, samt att det blir bättre effekt av att man jobbar in färgen i träet.
Måla 3 lager, gärna fler på utsidan. Första lagret ska vara mest spätt. Andra lagret lite mindre terpentin. Tredje lagret outspädd, men det går att späda även det lite om man vill ha en ngt tunnare färg att stryka.
Ju fler lager med färg desto längre tid står det sig innan man behöver lägga på ett nytt lager. Det är huvudsakligen utsidan som får stryk så därför är det lämpligt att lägga på fler lager där.
 
hsd
Finns färdigblandad grundfärg ;)
använd rundpensel och stryk ut ordentligt då linoljefärg inte torkar- den härdar i kontakt med luften och är det för tjockt blir det ett skrynkligt resultat
Jag brukar köpa UULA:s linoljefärg på byggnadsvårdsbutiken (http://www.uula.fi/se/aterfoersaeljare), men det finns fler tillverkare
Späd inte de två sista lagren (mitt råd)
Penslar och händer tvättas med såpa och vatten
 
Eller så handlar du bara vanlig fönsterfärg i färgbutiken.
 
hsd
vanlig fönsterfärg:
grundolja
grundfärg
1:a färglager
2:a färglager

nackdel är att färgen forkar så snabbt att det lätt blir konstigt i överlappningar-torktid mellan strykningar är ca ett dygn
 
hsd skrev:
nackdel är att färgen forkar så snabbt att det lätt blir konstigt i överlappningar-torktid mellan strykningar är ca ett dygn
De flesta vattenburna system har nog såpass bra torktid att du klarar olja + grund på 1:a dagen och 2 ggr täck 2:a dagen
 
Linoljans fördelar visar sig med tiden, när det är dags för ommålning.
Det är den stooora fördelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.