Den som gjorde köket här hemma (förrförra ägaren) har av någon anledning lämnat ganska exakt 40cm kvar till taket och satt dit en krönlist. Vilket är anledningen till att jag inte kan mäta helt exakt.

Att få in ett skåp på 40cm skulle nog låta sig göras med lite rasp och våld, men jag vill ju ha luckor med. Sidhängda funkar ju inte så det måste bli klaffvarianten. Men då kommer ju problemet att det i alla fall tar emot i taket när man ska öppna.

Finns det något slags gångjärn som gör att luckan går lite utåt och SEN uppåt, så att det får plats att öppna luckorna? Eller är jag helt hänvisad till "icke IKEA-variant" där det finns tex 37-38 cm höjd på skåp och lucka?
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktiga är väl att dörren inte öppnas mer än 90 grader. Med Ikeas gångjärn för luckor som öppnas uppåt är vinkeln alldeles för stor (typ 110 grader eller något sådant) men det finns motsvarande gångjärn i handeln (specialbutiker för beslag, t.ex. Theofils) som öppnas precis lite mindre än 90 grader.
 
IKEA's öppnar 125 grader tror jag det är men du kan lägga små kedjor som stoppar dem före 90 grader...
 
Nu talar vi skåpsluckor som öppnas uppåt, trodde jag. Alltså detta gångjärn:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60204650/

Jag är tveksam till om det gångjärnet verkligen håller luckan öppen vid 90 grader, även om man begränsar rörelsen med kedjor. Min gissning är att luckan ramlar ner om den inte får öppnas helt och hållet som Ikea tänkt sig.

Men det finns som sagt gångjärn av andra fabrikat (förslagsvis Blum) som håller luckan uppe vid knappt 90 grader.
 
Kan man sätta akrylglasskivor istället i någon slags profil som skjutluckor istället kanske? Som garderob fast modell mycket mindre? Tanken är egentligen mest att hålla det dammråtteor där uppe,blir otroligt äckligt med damm blandat med stekas...
 
Behöver ni utrymmet för förvaring för annars kan ni ju bara sätta en regel i taket och en ovanpå skåpen samt skruva dit gips och måla det som en takanslutning som täcker för utrymmet så ni slipper städningen där.
 
Klaffbeslaget på sida 66 i Blumkatalogen (http://publications.blum.com/2015/catalogue/sv/) borde kanske funka? Till det finns en öppningsbegränsare för 75 grader så luckan borde kunna hållas öppen även om den inte öppnas 105 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.