Detta är en centralstyrning till elvärmen om jag förstått rätt. Den har inte varit inkopplad nu när jag lossade den. Nu är frågan törs man bara helt enkelt sätta för dosan?

Typ tapetsera in....
Eller bör jag konsultera en elektriker först?

DSC_0637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Används den inte så sätt dit ett doslock för apparatdosa och tapetsera över allt. Skulle du i framtiden bhöva komma in i dosan går det ju att hitta den om du inte spacklar in den utan låter locket synas lite genom tapeten.
 
  • Gilla
Modohjärta
  • Laddar…
Tapetsera utan lock! Brukar vara lätt att hitta ändå men syns inte lila bra...
 
Det ska vara lock över dosorna, utan lock försvinner den ena av dom två skyddsbarriärerna som det alltid ska vara.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eller tapetsera locket med samma tapet alt måla i matchande färg.

Hälften av eldosorna var tapetserade hemma hos mig, det har kostat väldigt mycket letande och svordomar för att få det fixat. Det är nämligen lätt hänt att ett lager tapet blir tre, varav ett med något slags struktur. Sista dosorna hittades genom att titta hur det såg ut hos grannarna (likadana hus).

Man kan också dra ur trådarna helt, då är det ok utan lock, men räkna inte med att använda dosan igen om du inte gör en skattkarta...
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Kan bara hålla med om att dosor lätt försvinner med tiden om de blir övertapetserade.
När vi köpte sommarstugan var där ett par rum med gammal sliten strukturtapet ytterst. För att slippa riva den satte vi helt enkelt renoveringsgips över. Inte reflekterade vi då över att det kanske borde finnas lite fler dosor där. I alla fall inte förrän vi ett år senare skulle dra om elen... :surprised:
Det blev att betala ett par extra elektrikertimmar som gick åt till skattjakt efter de dolda dosorna. :p
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det värsta är att det är mitt på väggen så gissar att man kommer irritera sig på locket om man inte döljer det...
 
Dra då ur trådarna och koppla loss i andra änden så kan du göra hur du vill med dosan vad gäller tapetsering/målning/igenspackling.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
GK100 skrev:
Dra då ur trådarna och koppla loss i andra änden så kan du göra hur du vill med dosan vad gäller tapetsering/målning/igenspackling.
Håller med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.