Vi planerar att köpa in ett partytält till vår lokala byförening, men vet inte riktigt vad vi ska köpa. Och jag kan ingenting om partytält. Finns det någon som kan ge lite köpråd?

Så här tänker jag mig:

  • Ska inte kosta alltför mycket pengar, några tusen kanske?
  • Ska kunna användas kanske 10-15 ggr/år och överleva i 6-7 år.
  • Ska kunna användas till studentmottagningar, utomhusfester, loppisar, etc.
  • Ska ha åtminstånde hyfsad kvalitet. Ska tåla regn t.ex.
 
Vi köpte ett till vår förening, kostade nästan 10.000:- och var 6*10 meter med bottenram. Inga problem att duka upp dubbelbord i det. Duken var 500g/m2 vilket är riktigt bra.

Du ska inte köpa något under 250g/m2 annars kan du glömma att det håller.
 
C
Jag har hyrt och lånat både proffs- och konsumenttält några gånger. En sak som slagit mig är att konsumenttälten ofta har en massa smådelar, en del mer eller mindre vitala, som riskerar att komma bort med tiden. Proffstälten är fiffigt konstruerade med noll eller få lösa delar, vilket också naturligtvis är väldigt avgörande för storleken på arbetsinsatsen när tältet skall resas och rivas.

En annan sak är transport/förvaring - de konsumenttält jag satt upp har i bästa fall haft världens sämsta "kassar" som går sönder och som förmodligen endast de i fabriken känner till hur de skall packas för att alla delar skall få plats. Vilket naturligtvis bidrar till borttappade/förstörda delar.

Beroende på hur/var ni kommer att använda det kan det också vara viktigt hur tältet beter när det blåser. Det måste finnas något fungerande sätt att förankra tältet utan att det ramlar isär av sig själv om det blåser upp.

Bortsett från det allra billigaste med stomme i plast tycker jag annars att duk och stomme hållt en helt OK kvalitet på de konsumenttält jag lånat.
 
jag köpte 2 st 6m tält på Biltema för ett antal år sedan, inför vår första studentexamen, de har sedan överlevt ytterligare en student, och vi har lånat ut dem för ytterligare en mottagning. Redan vid den andra användningen fick jag förstärka stommen med silvertejp. Plastbeslagen har en tendens att spricka. Men jag tror att det säkert fungerar för en eller två ytterligare fester.

Jag hade inga högre förväntningar om kvalitet.
 
Jag köpte zipup på 24mx, på rea för 1500 med 3 sidor, tror det är skapliga partytält, köpte ett på jysk för 700 innan det, blåste sönder på 25min så det var en dålig investering...
 
Ja biltema tälten brukar jag hålla på plats med lite grövre linor än de som följer med, det är blåsten som gjort att några beslag spruckit.
 
Jag köpte 2st av Bauhaus "värsta" variant.

Kan säga att det var skräp.

Många rör, säg 1/5 var ovala istället för runda.
Hål för att spänna duken saknades på vissa rör.
Duken var trasig på flera ställen, öljetter saknades och duken var trasig runt öljetter.

http://www.bauhaus.se/partytalt-trinidad-4x8m-vit-med-fonster.html

Så akta er för denna.
 
pelpet skrev:
Just nu lutar det mot detta:

[länk]

Ser stabilt ut och rimligt pris.

Jag såg liknande tält (eller så var det just detta) på en tävling och det såg väldigt gediget ut.
Fråga gram per kvm, under 200g/kvm håller inte.
 
Semestern har börjat. :) Imorgon bär det iväg för att köpa partytält så att vi bland annat kan slipa och behandla våra utemöbler och ekdörrar utan att vara rädda för regn.

Men vilket partytält ska jag välja?

Ska jag välja Harald Nyborgs partytält som väger 57 kg allt som allt men tunnar tyg (190 g/m² i taket och 170 g/m² i sidorna) http://www.harald-nyborg.se/paviljo...e=hn_default&gclid=CIjTgLKT3c0CFY8y0wod4rkMxA eller ska jag välja Biltemas http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Partytalt/Partytalt-3-x-6-m-2000024288/ som verkar ha tjockare tyg (260 g/m²).

Båda har måtten 3x6 meter och båda kostar 1999 kr. Harald Nyborgs verkar lite snyggare i och med att det är vitt. Eller är det rent av dåligt att det är vitt eftersom jag ska slipa inuti det?
 
Vill ni ha ett tält som håller tätt, ska ni satsa på ett i PVC. Köpte själv ett större tält från Dancover, som funkar i alla väder.
Testade ett från Jula som aldrig höll tätt trots att vi bytte taket två gånger. Fick till slut pengarna tillbaka, så heder åt Jula iaf.
 
Biltemas mening gör mig skeptisk, trots att det sägs vara PVC-förstärkt:
" Tejpade sömmar gör tältet i det närmaste vattentätt. "
 
Per det är inte helt optimalt att stå i ett tält och slipa och måla, det blir kondens som hänger i taket och kommer att regna ner på grejerna.

Hade ett tält till en större mängd bord jag skulle slipa och det gick inte alls.

Bra ventilation är isåfall ett måste
 
S
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.