Hej, i vår gräsmatta växer det upp små svampar. Lillpojken knatar runt på gräsmattan och stoppar de mesta i munnen så jag undrar om denna kan vara giftig?

IMG_2497.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2500.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalle Puh1
  • Laddar…
harry73
Jag tror inte att det är en av våra allra giftigaste svampar, men jag tror inte heller att det är en matsvamp. Och även om det skulle vara en matsvamp är det inte en bra ide att äta dom rå.
Så utgå ifrån att han inte mår bra av det.
 
jo, problemet är att han smygäter saker i trädgården...
 
harry73
Nu tror jag inte att det är denna, men det står ju att man som regel ska ubdvika alla bruna svampar med bruna skivor
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
helvete..
 
Skaffa robotgräsklippare/svampmördare.
 
Vågar inte säga till hundra procent men det där kan vara en slät toppskivling (Psilocybe Semilanceata). Är gräsmattan gammal, de trivs i äldre gräsmattor och växer ofta i grästorvor.

Om det är en sån så lär lillkillen få det ganska roligt och se gröna gubbar eftersom det är en av de mest hallucinogena svamparna. Ser du nån skum typ som sitter på knäna i en hästhage nångång så är det den svampen de är ute efter. Det är dock väldigt tidigt på året för toppisen men vår/sommar har också kommit tidigt i år.
 
hmm ja han har gjort de vanliga här, bitit mig i tårna när jag ligger i soffan...hoppas de va en sådan och inte nått som är gifitgt.
 
Växer den i häxring. Har den seg fot med broskartad anslutning till hatten och lite vaxartad topp. Då kan det vara nejlikbroskskivling. Väl värd att lära sig då den är verkligt god att steka.
mvh Findus
 
R Rolle85 skrev:
jo, problemet är att han smygäter saker i trädgården...
Gick allt bra?
 
svartöra svartöra skrev:
Skulle tippa att det är slåtterbroking som nämns i den här tråden:
[länk]

Här är ett par bilder:
[länk]

Toppslätskivling är toppigare, den tror jag vi kan utesluta.
Kan man dö av slätterbroking? Läste om diverse njurskador , åt några st
 
E
N Nalle Puh1 skrev:
Kan man dö av slätterbroking? Läste om diverse njurskador , åt några st
Du lever än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.