Hej!

Köpte en bandsåg av bordsmodell häromdagen, en Emco BS3, som jag har några frågor om.

bandsåg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag köpte sågen satt det ett smalt blad på 6mm monterat, bladet funkade bra men eftersom jag inte ska figursåga nu bytte jag blad till ett 10mm (tror tandningen är 6tpi), vilket var det bredaste bladet som följde med. Men när jag nu tänkte klyva en kort liten stump på 95x95mm så kändes det verkligen inte som att sågen pallade med det. Eller sågen kanske orkar, men det tog en evig tid att bara komma ett par centimeter in, innan jag slutade. Är det verkligen så att dessa mindre bandsågar som typ INCA:s mfl bara pallar att klyva brädor eller såga i skivor? Eller är det något som jag gjort galet när jag bytte blad? Förutom att det kändes som att bladet var utan tänder när jag sågade så gnisslade det som fan och kändes inte rätt.

Pallar inte dessa maskiner lite grövre virke? :)
 
Kan inget om din maskin men bandsågar i allmänhet klarar mer än man tror. Bladet åt rätt håll?
 
Ser ut att vara en trefasmaskin(?). Då kan en av faserna ligga fel och sågen snurra baklänges. Om bladet är så slött att det inte biter alls borde du nog märkt det när du monterade på det. Det som skriker (om det bara är när du sågar) är troligen bladstyrningen när du trycker hårt fast sågen inte avverkar och det får bladet att vrida sig.
 
Det är en enfasmaskin och du har troligen helt rätt om att det är bladstyrningen som skriker. Men det gjorde den inte med den tunnare bladet. Kanske för att jag inte tryckte lika hårt då dock. Men tänderna ska väl peka nedåt?
 
OK, tyckte det skymtade en trafashandske nere i hörnet. Går den möjligen att koppla som både tre- och enfas? Vissa maskiner, spisar, tvättmaskiner klarar ju det. I så fall kanske du får lite klen effekt i motorn på 1-fas.

Det som återstår då är väl att bladet är slött. Dessa är inte så dyra, rekommenderar tuffsaws.co.uk, sök lite på forumet om hur du ska tänka på blad och tpi/material osv beroende på vad du ska såga. Jag tänkte som du mer tjocka ämnen och inte så snäv radie och bytte ut ett slött 10 mm med kring 6 tpi mot ett 13 mm bimetall 3 tpi och det blev i jämförelse som att skära smör.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Sister ray skrev:
Men tänderna ska väl peka nedåt?
Jo :)
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Tack! Då beställer jag ett nytt blad. Jag tycker att det är någorlunda vasst, men jämfört med det gamla bladet så känns det ganska slitet i och för sig :)

Och nej, det är en enfasmaskin. 220v, 50Hz och ingen info om att jag kan koppla den annorlunda.
 
Varför beställa från England när det finns www.bandsagblad.se ...De har jag beställt från...funkade bra!
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
johanfa skrev:
Varför beställa från England när det finns www.bandsagblad.se ...De har jag beställt från...funkade bra!
Jag kollade där först. Det är möjligt att de har större sortiment om man ringer men i prislistorna är det lite skralt, hittade tex inte bimetallblad 1/2" 3 tpi för trä. Inte billigare än tuffsaws heller.

Edit: Bimetall var bara ett exempel, inte säkert det passar bra i din såg (beror på böjradie runt hjulen och hur mycket bladspänning sågen klarar. Hör lämpligen med säljaren som nog vet hur det är för din trehjuliga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.