Trots att jag är händig och pillat med det mesta skall jag nu för första gången ge mig på VVS: en ny diskbänk skall installeras.

Mina frågor: för att få bort allt tryck på vattnet, även varmvatten efter värmepump/beredare, räcker det med att stänga huvudkranen?

När det gäller installation av diskmaskinen: finns det krav på separat avstängningskran till vattnet och rekommenderas det generellt att montera avstängningskranar på alla inkommande ledningar under diskbänken när man ändå är igång?

Är det smidigt att då uteslutande jobba med klämkopplingar? Var hittar jag en bra instruktion på detta med klämkopplingar och rätt avstånd mellan kapade kopparrör osv?

Jag tar mer än gärna emot tips och varningar för fallgropar!  :)
 
Angående trycket i ledningarna så räcker det att stänga huvudkranen för inkommande vatten. I och med att detta vatten även går till varmvattenberedaren så minskar trycket i tappvarmvattnet också.
 
Häpp skrev:
... så minskar trycket i tappvarmvattnet också.
Ok! bra att veta detta principiellt första gången så man slipper en veritabel katastrof lagom till Jul...

Tack.
 
Ja, jag hade precis samma funderungar som du när vår rörmokare var hemma. Och när han sagt hur det låg till så var det hela ganska självklart.

Men glöm inte att spola vatten från diverse tappställen i huset efter att du stängt kranen för att bli av med vattnet i rören. Då märker du också rätt snart om det av någon konstig anledning är fortsatt tryck i rören.
 
Patric J skrev:
När det gäller installation av diskmaskinen: finns det krav på separat avstängningskran till vattnet och rekommenderas det generellt att montera avstängningskranar på alla inkommande ledningar under diskbänken när man ändå är igång?
Detta har här i forumet diskuterats och slutsatsen där var att man bör ha en separat avstängningskran ovanför diskbänken, lämpligtvis på kökskranen. Avstängningskranen till diskmaskin bör vara lättåtkomlig och under diskbänken räknas inte som lättåtkomlig.
 
monikaw skrev:
Detta har här i forumet diskuterats och slutsatsen där var att man bör ha en separat avstängningskran ovanför diskbänken, lämpligtvis på kökskranen. Avstängningskranen till diskmaskin bör vara lättåtkomlig och under diskbänken räknas inte som lättåtkomlig.
men det är ju inte svar på frågan.........bör betyder att det inte finns något krav, men jag hade nog kollat med en installatör som vet.
 
Förlåt om jag var luddig i mitt svar. Det måste finnas en separat avstängningskran till en fast monterad diskmaskin. Detta är något som försäkringsbolagen kräver.

Mitt bör var riktat till placeringen av avstängningskranen inte något annat.
 
monikaw skrev:
Mitt bör var riktat till placeringen av avstängningskranen inte något annat.
Ok! Gällande placeringen går meningarna isär. Det kan jag leva med. Trots bekvämlighet skulle jag personligen dock föredra dold men ändå tillgänglig placering inne i skåpet.

Hur är det med tips och anvisningar kring klämkopplingar? Finns det något bra med illustrationer nånstans?  ::)
 
monikaw skrev:
Förlåt om jag var luddig i mitt svar. Det måste finnas en separat avstängningskran till en fast monterad diskmaskin. Detta är något som försäkringsbolagen kräver.

Mitt bör var riktat till placeringen av avstängningskranen inte något annat.
Okidoki, det var inte min mening att vara snäsig, även om det såg så ut på inlägget. (vilket jag själv upptäckte när jag läste det :-[)

 
Patric J skrev:
Ok! Gällande placeringen går meningarna isär. Det kan jag leva med. Trots bekvämlighet skulle jag personligen dock föredra dold men ändå tillgänglig placering inne i skåpet.

Hur är det med tips och anvisningar kring klämkopplingar? Finns det något bra med illustrationer nånstans?  ::)
Jag tror att du kanske lättare/snabbare får svar på de funderingarna under diskusen om Teknik & VVS http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VA
 
monikaw skrev:
Jag tror att du kanske lättare/snabbare får svar på de funderingarna under diskusen om Teknik & VVS [länk]
Ok monikaw, Jag har lagt över några frågor dit...  ::)
 
Ang. kranplaceringen så säger åtminstonde några försäkringsbolag att kranen SKALL sitta ovanför bänken. Hr hört om någon som fått godkäånt att ha den under bänken men då monterad direjkt innaför dörren.

Tanken är att man skall stänga av kranen varje gång som maskinen har jobbat färdigt. Detta är det dock (ännu) ingen som kräver. Det är alltså inte bara en servicekran.

Jag tycker det är smart att ha kranar på de båda inkommande rören under bänken. Då kan man betydligt enklare serva kranen eller byta ut den den dag det är dags för det. Även så är det min erfarenhet att en kökskrna som blir utsliten kan börja läcka ordentligt omkrin reglaget även när den är stängd. Så den dag det inträffar och man kanske inte kan åtgärda eller få åtgärdat förrän några dagar senare, så kan det vara trevligt att kunna stänga av bara kökskranen.

Ang. klämkopplingar, det är i princip omöjligt att misslyckas. avstånd för kapning brukar inte finna angivet, man fixar det vid monteringstillfället. Röret sticks ju in i kopplingen och stannar vid en klack en bit in i kopplingen. Om det är en koppling so är kritisk att få in på ett bestämt ställe, så brukar jag har röret på plats, måtta var kopplingen skall sitta, makera kopplingens plats på röret. Sedan skall ju röret sicka in en bit i kopplingen, mät djupet till klacken, sätt ett nytt märke på röret så lång ifrån det ursprungliga märket, kapa vid det nya märket.

Se till att få in en stödhylsa (gäller alla rör utom "hårda" kopparrör). Dra ihop kopplingen ordentligt. Rätt åtdragning finns ex. om du går in på www.sigro.se, och tittar under deras klämkopplingar. Det varierar lite beroende på rördimension. Det är inte kritiskt om du skulle dra ett halvt varv för lite. Jag brukar se till att bara flytta skiftnyckeln "ett läge" 1/6 dels varv varje nytt tag. Då är det lättare att räkna varv. Tänk på att du behöver alltid 2 nycklar, en som mothåll. När du är klar så granska noga varje koppling, känn på den med handen runt om för att hitta läckor, ev kan det vara bra att "torka av" med ett hushållspapper, granska om det blivit blött. Läcker det så kan man i de allra flesta fall bara dra åt ett halvt varv till så blir det bra.

Enklast är att skära av rören med en röravskärare, finns för några tior (upp till några hundralappar) på byggmarknader. Om du inte skall skära av många rör, eller väldigt grova så köp den allra minsta modellen, den är suverän om man behöver skära av rör nära en vägg. Har man använt röravskärare så måste man grda av röret mycket för att kunna få in en stödhylsa. Avskäraren trycker liksom in en kant invändigt som måste bort. Antinge noffrar man en morakniv som får köra runt, eller så köper man ett avgradningsverktyg med en liten roterande kniv (ex Biltema har den för nägra tior).
 
hempularen skrev:
Ang. klämkopplingar, det är i princip omöjligt att misslyckas...
Ok! Tack för utförlig hjälp! [smiley=thumbup.gif]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.