Hej!
Jag har tänkt bygga en vinterträdgård som jag kommer att hålla drygt 20 grade i under vintern. Vill därför ha skjutdörrar av bra kvallité med bra u-värde. Jag har idag en befintlig betongplatta 6,2*4,2 (br*dj) som altan, som jag tänkte bygga uterummet på. Plattan är isolerad med 30 cm frigolit och jag har även förberett med vattenburen golvvärme. Det finns ju skjutdörrar för vinterträdgårdar av varierande pris och med varierande U-värde. Vilket frabrikat och modell rekomenderar ni? Vad ska man ha för tak? Kanalplast, glas eller vanligt tak med betongpannor. Uterummet placeras mitt på långsidan av huset (som är ett tvåplanshuset) och kommer att ha sadeltak.
 
Uterumspartier kan jag inte rekommendera eftersom jag inte fått våta än, kommer vecka 32. Tak däremot så röstar jag alltid för ett riktigt tak med papp, plåt eller takpannor annars får du räkna med bastu i maj till augusti så fort solen kommer.
 
Tänkte du ett komplett paket med väggar/tak eller bara dörrarna?
Kompletta paket så är Willab Garden ett säkert kort...

För skjutdörrar så är bästa pris att ta i PVC. Vi kikade mycket och funderade länge mellan vikdörrar eller skjutdörrar och tog in offerter från flera PVC fönster tillverkare.
P.g.a. problem med att hitta någon att montera och lyfta på plats så valde vi till slut Ekstrands inkl. montering. Trä/aluminium lösning. Ena skjutdörren på ca. 3,2 m och andra 5,2 meter.
 
Tack för svaren!
Det som jag just nu tycker är viktigast är vilka dörrar, en stomme kan man alltid beställan från något snickeri alternativt köpa lösa delar på brädgården. Vilket U-värde är det på hela partiet från Ekstrands? Många pratar om hur bra glas de har i sina partier, men när man kollar på hela partiet så har U-värdet blivit det dubbla.
Hur är kvallitén på PVC-partierna? Hur är det med isolering och pris?
Man pratar ofta om att man ska ha lyftskjutdörrar då dessa tätar bättre.
Jag ser fördelar med riktigt tak, funderar bara på hur mörkt det blir i vardagsrummet, har visserligen två fönster till som ej skyms av uterrummet. Sedan så är tanken att ha snedkapade fönster på gavelspetsen, vilket bör släppa in en del ljus också.
 
  • Gilla
HumlansMyra
  • Laddar…
För att få in mer ljus, om du väljer ett vanligt tak, skulle du kunna montera Velux-fönster som du kombinerar med deras jalusier (minskar värmeinstrålningen med 95%) som du kan fälla ner när det riskerar bli för varmt.
Inte helt billiga dock är jag rädd.
 
Partierna vi beställt från Willab har 1,81 i u-värde på hela konstruktionen.
 
Vi var också inne på att bygga vinterträdgård, men efter en del jämförelser byggde vi en "riktig" utbyggnad istället. Det kostade lite extra men då blev det riktigt gjort, med stabil krypgrund, riktigt tak, tjocka isolerade väggar och "vanliga" fönster istället för dessa skjutpartier. Ser bättre ut tycker jag och ingen skillnad mot en "vinterträdgård". För att kunna hålla 20 grader på vintern krävs det ett riktigt isolerat tak, fönster med bra U-värde osv.

Rent byggnadstekniskt är det väl ingen större skillnad mellan en vanlig utbyggnad och en "vinterträdgård"?

/S
 
Mina Ekstrands partier har U-värde 1,0 på glaset och 1,3 på hela konstruktionen.
 
Jag fick aldrig något vettigt svar på U-värde på vikpartier i PVC men dörren i sig hade 1,3 (inkl. karm) men vad hela konstruktionen hade fick jag aldrig svar på.
Skjutdörr i PVC hade den bästa (tror det var från Kronfönster) 1,8 på hela konstruktionen. Lyftskjutdörrar blev för dyrt tyckte jag så det tittade jag aldrig på...
 
Tack för alla svar och synpunkter, jag har kollat på Kronfönster men tagit reda på något pris ännu. Likaså kollade jag med Santex, deras hade U-värde ner till 1.5 på helakonstruktionen om man inte tog de som de använder i vanlig husfasad som hade något lägre. Har dock inte kollat pris där heller, tänkte försöka med det i morgon, för att få en bild av vad det kan kosta, har tidigare kollat runt lite och runt 30000 per parti har de landat på dvs 120000 för 4 partier.

Steve5432 hur har ni gjort med fönster, fullhöjd typ 2000-2100 eller med bröstning? Det borde inte bli så mycket dyrare, vad har du för dörrar till detta och hur många sidor har du dörrar på? Jag kan precis som du säger inte se någon direkt skillnad mellan en utbyggnad och vinterträdgård, Jag känner att det finns fortfarande möjlighet att ta in ideér och göra förändringar trotts att jag fått bygglov, utseendemässigt behöver det inte bli så stor skillnad. Fördelen med boyta gör att värde ev stiger lite till då man ofta utgår från boytan, lika så stiger säkert taxeringsvärdet men det har idag ingen påverkan då man betalar ett fastbelopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.