F
Hej!

Har rivit ner gamla tretexskivor i vardagsrummet som var slitna och böjda. Under dessa hade tidigare ägare satt gammal stående utomhuspanel på liggande regel. Denna regel var satt på en timmerstomme.
Huset är relativt nyligen tilläggsisolerat utvändigt.

Bakom panelen var det tidigare sporadiskt isolerat med mineralull, kläder och lite annat smått och gott. Det har vi rivit ut och försökt täta de springor i timmerstommen vi kunnat hitta.

Nu till min fråga. Kan vi isolera med gott samvete bakom panelen där det tidigare satt isolering lite här o var? Tänker mest på hur daggpunkten förändras om man isolerar på mer på "båda sidor" av stocken.
Vår tanke är att sedan sätta OSB och gips på panelen.

Bifogar en bild på hur det ser ut:
IMG_1316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild:
IMG_1258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror endel på hur mycket isolering det är på utsidan.
Men 45mm inne är ingen risk. Ev kan du överväga att ha en ångbroms
Nackdelen med att isolera insidan är att man förlorar en stor del av den värmetröghet som timmerstommen bidrar med (jämnare inomhusklimat)
 
F
larsbj skrev:
Beror endel på hur mycket isolering det är på utsidan.
Men 45mm inne är ingen risk. Ev kan du överväga att ha en ångbroms
Nackdelen med att isolera insidan är att man förlorar en stor del av den värmetröghet som timmerstommen bidrar med (jämnare inomhusklimat)
Tack för din kommentar. Jag vet inte om det syns på bilderna, men den här timmerstommen är lite av ett hopplock. Stockarna växlas av både horisontellt och vertikalt som ett legopussel. Jag har försökt täta så gott det går, men det är fortfarande en del större hål som jag känner mår bra av lite isolering.
 
Hade det varit mitt hus skulle jag fyllt tomrummet med isolering för att minska risken för drag.
Ev plast eller ångbroms.
Och sedan osb och gips på de befintliga brädorna. (om dom sitter rakt)

Finns åsikter här på forumet att mineralull och timmerstomme skulle kunna vara problem, liksom invändig isolering, men detta är nog mest teorier.
Här i Värmland är nästan varenda hus på landsbygden försedda med den konstruktionen och inga kända problem.
 
det finns inga som helst problem att isolera en timmerstomme men man måste välja utgångsläge. En del vill vara byggnadsvårdare och isolera med mineralull utan plast. Blir sällan bra i det långa loppet.
Är man ingen byggnadsvårdare och struntar i timmerstommens kvaliteter så isolerar man som vanligt och sen plast och bra ventilation sen.
Vill man strunta i plasten så väljer man naturlig isolering typ lin, då har man gått halva vägen iallafall.
 
Hej! Hur gick det? Är det isolerat både in- och utvändigt? Går lite i samma tankar nämligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.