Har nyligen anlagt en stengång. Upptäckte nu att det var ett hål i en av stenarna. Hålet har inte varit där tidigare. Och det har inte utsatts för något yttre våld eller påverkan. Vad kan det bero på? Bifogar bild:


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min gissning är att det varit luftbubblor i betongen när de gjöts i fabriken, och att det endast varit ett tunt skikt på ytan.
 
Ah ok. Ja det låter ju som en troligt förklaring. Tyvärr är den inte så lätt att byta ut då det är en kantsten som är gjuten.
 
Spola ur groparna med trädgårdsslangen och fyll hålen med lite finbetong, vill du vara noga går det att blanda i pigment så du får precis samma färg.
 
term skrev:
Spola ur groparna med trädgårdsslangen och fyll hålen med lite finbetong, vill du vara noga går det att blanda i pigment så du får precis samma färg.
Det låter som en bra idé. Hur små förpackningar av finbetong kan man köpa. Vart köper man pigment?
 
typ 25 kilo... men en sån säck kostar (bara) 45 spänn på byggmax.
Edit : Bauhaus har 20 kg säck för 40 :-
 
Redigerat:
Hmm, för TS skull hoppas jag bilden luras, men det ser ut som om betongplattorna ligger upp och ner, med den grova bottensidan upp, (och även de vassa gjutkanterna). Kan det vara så illa?

Det skulle förklara en "dålig/ojämn" yta...
 
Oldboy skrev:
Hmm, för TS skull hoppas jag bilden luras, men det ser ut som om betongplattorna ligger upp och ner, med den grova bottensidan upp, (och även de vassa gjutkanterna). Kan det vara så illa?

Det skulle förklara en "dålig/ojämn" yta...
ja det ser så ut på strukturen. Men man ser fasningen på varje platta och den brukar inte finnas på undersidan också inte på alla de sorter jag kommit i kontakt med iallafall. Men vad är det för plattor för som sagt ser ytan riktigt illa ut tycker jag. Dålig batch gjutning??

Edit: fast det ser ju ut att vara två olika färger på plattorna så då kan det ju inte vara fel i gjutningen som gjort ytan så ful utan plattan ska nog se ut så.
 
Redigerat:
Jag har nog fel. Tittade nu på bilden förstorad, och då ser det rätt ut.

Nu såg jag också att det som jag trodde var gamla vissna löv var själva hålen. :x
Måste vara en dålig sten, där gjutningen av ngn anledning gått snett. Bara att byta den stenen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Plattorna är Benders Metro 50. Den yttersta är mörkgrå, medan resten är ljusgrå. Det som är hål i är gjuten i marken.
 
BirgitS
Det är väl nya stenar och då är det ju inte du som behöver fixa något utan du borde få det fixat gratis på ett eller annat sätt av butiken efter att du har reklamerat stenen.
 
BirgitS skrev:
Det är väl nya stenar och då är det ju inte du som behöver fixa något utan du borde få det fixat gratis på ett eller annat sätt av butiken efter att du har reklamerat stenen.
Jo det hade ju varit jäkligt smidigt. Svårt att tro dock att Swefin sten skulle komma ut och lägga om en sten och gjuta om den. På sin höjd kanske jag kommer få en ny om jag åker till butiken och hämtar den :(.
 
Anna1984 skrev:
Jo det hade ju varit jäkligt smidigt. Svårt att tro dock att Swefin sten skulle komma ut och lägga om en sten och gjuta om den. På sin höjd kanske jag kommer få en ny om jag åker till butiken och hämtar den :(.
Ursäkta men vad är det för inställning! Så kanske det blir i slutändan men börja med att kräv att de skickar någon som bytet och gjuter om stenen.
 
BirgitS
Anna1984 skrev:
Jo det hade ju varit jäkligt smidigt. Svårt att tro dock att Swefin sten skulle komma ut och lägga om en sten och gjuta om den. På sin höjd kanske jag kommer få en ny om jag åker till butiken och hämtar den :(.
Prata med kommunens konsumentvägledare, de är ju de som är mest insatta när det gäller konsumentköplagen och reklamationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.