Hej!

Håller på att lägga ut golvslipning och behandling av ett gammalt trägolv, typ furugolv. Då vi önskar en vit ton på golvet rekommenderade golvslipningsfirman att man betsade det slipade golvet innan man lackade det.

Är det någon som har provat detta tidigare? Hur blir resultatet?

Jag har läst många trådar om behandling av trägolv. Att alternativ finns att t.ex. såpa eller kalka osv, men ett lackat golv med mindre skötselbehov passar oss bättre...

Tack!

/Henrik
 
Hej,
Är i samma tankar, hur gick det?
/ Ulrik
 
Hej!

Här är sent om sider lite resultatbilder. Golvet slipades, betsades och lackades med matt lack. Betsen som användes var vit golvbets från Duri.

/Henrik
 
  • Betsgolv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betsgolv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefina golv! (även om jag inte är så förtjust i att kvistarna blir så mörka och syns väl på sådana här golv) Lack är ju bra om man vill ha underhållsfritt golv, dessutom borde ju inte detta golv gulna, vilket lackade golv annars gör.
 
Hej
Det går alldeles utmärkt att vit pigmentera själva golvlacken med den typen av brytfärg som färghandlarna har i sin brytmaskin.
Anders
 
Har precis betsat, men utan polerrondell. Blev inget bra, torkade nästan bort allt bets med trasa för att det var svårt att få det bra. Antar att polerrondell är ett måste? Någon som vet?
 
@ H_L Hur trivs med ditt golv såhär nästan två år senare? Har det ändrat sig mycket?
 
Hej!

Fogade ni springorna?
 
Hej.

Ledsen för sent svar. Missade att jag fått en följdfråga.

Golven är fortfarande i gott skick och vi är nöjda. Nu har det inte varit hårt slitage, men ett av golven tillhör lilltjejens rum (2.5 år) så det har blivit en del hack och märken.

Jag kan nog konstatera att eftersom lacken är relativt blank, trots att vi valde en matt lack, så syns dessa hack och märken lite tydligare än det skulle gjort vid t.ex såpaskurade golv. I övrigt kan jag inte säga att det har ändrat sig speciellt mycket. Om det har gulnat en liten uns är förstås svårt att bedöma, men det är inget man ser även om man tittar noga.

Springorna mellan brädorna gjorde vi ingenting med. Det gamla böset fick vara kvar. Det sitter där det sitter och är ju också överlackat och det är inget vi stör oss på.
 
Hej,

Nu vet jag att du frågade om bets men jag skulle snarare rekommendera att vitsåpa golven - bara såpa, inget lack. Såpan gör att golven håller bättre mot stötar, det kan andas, håller skadedjur borta och får en sidenlen känsla och finish. Man behöver inte skura så ofta.

Vi har vitsåpade golv här i lägenheten och jag tänker varje dag på hur sköna de är att gå på och vad glad jag är att de inte är betsade -betsen slits ojämt men det gör inte såpapigmenteringen på samma sätt. Blir man less på det vita kan man bara skura med golvsåpa utan vitt pigment. Det behöver alltså inte slipas om.
 
vax är också ett alternativ...
 
Jag är på väg att få mina golv slipade. Golvkillen säger att vax inte håller lika bra som lackat och att man måste vaxa om golven efter 2-3 år ? lackningen håller i 20 år ? stämmer detta ? för jag vill egentligen ha lutat / vitoljat sen vaxat golv.
 
Hej

Kan man måla dessa fanerskivor så att man får ett halvtransparent resultat som H_L fick i tredje posten. Dessa fanerbitar är alltså några mm tjocka enbart och sitter över en tapet idag.

Alternativ ett. Vad behöver jag göra (om det går) att få som H_L i post 3? Går det? Dvs , olämpligt, eller extra knepigt pga tunn faner?
Alternativ två. Måla hel vitt. Går det? Dvs , olämpligt, eller extra knepigt pga tunn faner?

Kan det sprutmålas, dvs ytterligare ett argument att införskaffa en färgspruta :). Eller skall det penslas, rollas.

Jag vill i första hand att mönstret skall lysa igenom en vit färg.

Mvh
Bhenke

IMG_20160704_193345_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160704_193335_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160704_193423_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.