Hej,
byggde för snart 10 år sedan upp två innerväggar i källaren med svärfars hjälp. Då satte vi träregel direkt på plattan direkt mot murad vägg. Efter snart 10 år och en annan olycka med några hinkar vatten inblandat har jag insett att trä mot betong inte är optimalt. Nu är det dags för ytterligare några väggar för att skapa ett nytt arbetsrum ur det stora förrådet. Har googlat och lusläst forumet efter tips. Mina tankar är följande, fortfarande träregel som huvudmaterial med gips utanpå, men antingen en smal remsa tjärpapp under regeln mot golvet, alternativt en metallregel i botten. Jag har en murad innervägg jag ska bygga 3 väggar mot, dvs ingen yttervägg, bara den 60 år gamla plattan att ta hänsyn till. När regelverket är uppe är tanken att först flytspackla golvet jämnt och sedan lägga klinkers.

Synpunkter på detta? Överdriver jag problemet, eller tar jag det inte på allvar? ska jag bara använda metall istället? Tacksam för alla ideer.
 
Varför inte mura med lecablock?

Att ha nått under väggen är ju en bra ide, men väggen åker ju ner i golvet om du flytspacklar vilket ökar fuktbelastningen och att den fukt som är där får svårare att komma ut.
 
vet inte om det finns olika bredd på leca? jag tänker mig en vägg som med gips är 100 mm. Leca brukar väl vara minst det dubbla?

Spelar det någon roll vilken ordning jag gör momenten i, om jag sätter metallregeln/skenan först, sedan flytspacklar och när det är torrt drar i träreglar borde det ju bli mindre fukt att suga upp? Det handlar bara om ca 5 mm flytspackel så det kommer nog inte dränka regeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kahn-d
  • Laddar…
Ja det finns olika bredd, 8-9cm är väl den som är standard för den smalaste.

Enklast är nog att flytspackla först.
 
Låter ju helt klart som ett alternativ, finns det några nackdelar? Pris, smidighet när man t.ex. ska dra el, sätta in dörr och så vidare? Är det bara puts som gäller när man kommer till ytskiktet?

Dum fråga, men hur gör man när man närmar sig taket? Trycker man fast en sten mot innertaket eller lägger man en regel högst upp?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
efter lite bollande fram och tillbaka har jag kommit fram till en plan. Väggarna som nu suttit i snart 10 år är byggda med träreglar. Om jag hittar en lämplig fuktmätare och tar några stickprov på några ställen så har jag något att utgå ifrån. Om det efter 10 år inte är nämnvärt mycket fukt så är det ok att fortsätta på samma sätt, om det istället visar viss mängd fukt så får det bli en säkrare lösning med leca eller fuktspärr mot plattan. Hur låter detta?
 
Är nu på gång och ska köpa fuktmätare med ett par stift att sticka in i träet. Frågan är vad jag letar efter. Hittade en sida som sa att snittgränsen under året låg runt 17%. Ska jag borra in några hål genom gipset och sticka in mätaren? Spelar det stor roll om jag mäter långt ner eller högt upp, eller ska jag testa på många ställen? Nu när det är sommar och fuktigheten är högre räcker det med en mätning eller måste måste mäta vid flera tidpunkter? Hur mycket skiljer det på en mätare för 200 och en för 400? Är det noggrannheten, eller snarare pålitligheten som skiljer mest?
 
Svärfar hade mätt och konstaterat att det efter 10 år är 14% fuktighet. Är det då ok att sätta upp fler väggar enligt samma princip, eller är det i högsta laget?
 
Gjorde även en egen mätning och hittade värden mellan 14-16 % efter 10 år när det torra virket jag hittade hemma att jämföra med låg runt 9. Mätaren gick över från grönt till gult vid 15. Tråkigt att behöva göra om. Nu kommer det iofs bli både bättre dränering, mindre fukt och mer värme av olika anledningar så förutsättningarna för de kommande 10 åren är något bättre. Det är frestande att göra det enkelt och sätta träregel, samtidigt lite lockande att faktiskt göra det enligt skolboken, då det ändå är en källare vi pratar om. Snälla dela med er av era erfarenheter, jag tar tacksamt emot alla kommentarer.
 
ingen som har några synpunkter? har nu även konstaterat att fuktmätaren jag använder antagligen har upp mot 10 år på nacken, hur har utvecklingen sett ut? Är den fortfarande lika pålitlig även om den exakta noggrannheten kanske blivit bättre med åren? Har nu mätt ute på altan och i undertak, på de flesta ställen är det runt 9% så jag antar att 14-15% är en stor skillnad. Är det något att oroa sig för?
 
  • Gilla
hjaelte
  • Laddar…
Källaren i mitt förra hus hade påtagliga fuktskador med ingjutet virke i plattan osv. Jag rev ut allt så att bara lecaväggar och betongplattan fanns kvar. Efter det dränerade jag om med isodrän, murade upp nya innerväggar som jag putsade och målade med silikatfärg. Golvet flytspacklades och fick klinkers. Självdraget ersattes med mek. ventilation.

Klimatet blev fantastiskt bra i källaren så vi hade faktiskt sovrummet där nere i tio års tid.

Mitt råd till dig är att inte regla med virke, använd plåtreglar istället, eller ännu bättre, mura skiljeväggarna med leca. Spalten mellen översta skiftet och bjälklag kan du foga med mjukfog och bottningslist.
 
Redigerat:
  • Gilla
per.appelgren
  • Laddar…
Det låter som det är så jag borde göra egentligen, har dock begränsat med både kunskap,m tid och pengar just nu så jag vill utesluta alla andra alternativ innan jag hamnar där. Eftersom det redan står två väggar som stått i tio år och inte verkar tagit någon större skada hittills vill jag gärna höra mer om de problem som uppstår. Gjorde du någon mätning, vilken fukthalt hade i så fall virket med fuktskador?

Är dock väldigt nyfiken på både plåtreglar och leca.
1. Hur ligger de i pris jämfört med träreglar?
2. Hur gör man när det ska kapas, är det bågfil eller vinkelslip som gäller (golvet är ojämnt och takhöjden varierar mellan 1.96 och 1.98 i källaren så jag antar att varje regel måste specialkapas.
3. Sätter man gips utanpå, eller finns det några ickeorganiska material att använda till metallreglar?
4. Hur gör man med elen, fäster man den med kortare bitar i metallen, eller fuskar man med träregel.
5. Har hittat några tips på hur man fräser ur spår för elrör i lecan, verkar dock ganska svårjobbat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.