Hej jag hjälper en bekant med att fräscha till bostadsrätten innan försäljning och vi funderar på att enkelt fräscha upp badrummet.
Badrummet har matta på vägg och golv som vi tänkte måla men lite fundersam på om det går att få bra.
Badrummets golvytan är ca 4,55m² och väggyta ca 20m² med ett badkar.
De steg jag tänkt utföra är:
1 Tvätta golv, vägg och tak med målartvätt.
2 Matta ytan på vägg och golv med en ledad slipkloss och 120 slippapper.
3 Tvätta golv och vägg med t-röd samt torka slipdamm i tak.
4 Måla vägg och golv med en häftgrund (står att de är lämpliga för PVC på de flesta häftgrunder och nordsjös ligger bra till prismässigt).
5 Måla taket och väggarna med badrumsfärg t.ex biltemas bad och köksfärg eller möjligtvis en våtrumsfärg, men våtrumsfärger ingår ofta i kompletta system avsedda för väv i badrum.
6 Måla golv med en golvfärg.

Kan detta bli bra?
Någon kanske har tips eller rekommendation på färger som är extra lämpade för plastmattor eller tips om lämplig golvfärg som är lätt att jobba med.
 
Det kan bli bra - flera här på forumet har t.ex. fått bra resultat med både golv- och väggmålning på matta i våtutrymmen. Men, det är också en viss risk att måla på mattor; om färgerna påverkas av mjukgörarvandring från mattorna så torkar de aldrig ordentligt. Beroende på hur mycket badrummet används så kanske inte golvfärgen är tillräckligt slitstark. Osv.

Riktig våtrumsfärg biter (oftast) såpass bra att det inte finns någon anledning att använda häftgrund. 120 korn tror jag kan bli lite repigt, så jag skulle hellre använda typ grön scotch brite i tvättskedet för att matta ner väggarna.
 
Kan återkoppla med att det inte gjordes något åt det badrummet.
 
Det va nog ett klokt val.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.