Hej

Min träfasad har fått svart beläggning framför allt på norrsidan.

Vad är det och hur bör jag åtgärda den? Jag har egen brunn om det nu påverkar årgärden.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som klassisk svartmögel.... verkar som om den fasaden skulle målats om för ett par år sen.

Tvätt och ommålning räcker nog som åtgärd om inte angreppet är stort och kräver behandling med antimögel (borasol), eller om det gått så långt att ngn panel behöver bytas

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ser ut som klassisk svartmögel.... verkar som om den fasaden skulle målats om för ett par år sen.

Tvätt och ommålning räcker nog som åtgärd om inte angreppet är stort och kräver behandling med antimögel (borasol), eller om det gått så långt att ngn panel behöver bytas

/K
Vad bör jag tvätta med? Fasaden målades om med Falu rödfärg 2011 så det borde väl inte vara dags redan?
 
En helt normal rödfärgsfasad.
Det blir ofrånkomligen lite svartmögel. Oftast syns den inte nämnvärt, för att det inte är så mycket, men ibland kan det bli lite mer.
Slamfärg och fasadtvätt är ingen bra kombination. Att måla över leder nog bara till samma utseende om ett år eller två.
Antingen accepterar man lite svartmögel, som oftast inte är iögonfallande på faluröda hus, eller så är nog något mögeldödande medel lämpligast.
 
Oldboy skrev:
En helt normal rödfärgsfasad.
Det blir ofrånkomligen lite svartmögel. Oftast syns den inte nämnvärt, för att det inte är så mycket, men ibland kan det bli lite mer.
Slamfärg och fasadtvätt är ingen bra kombination. Att måla över leder nog bara till samma utseende om ett år eller två.
Antingen accepterar man lite svartmögel, som oftast inte är iögonfallande på faluröda hus, eller så är nog något mögeldödande medel lämpligast.
Det finns även sådan här spindelvävsliknande påväxt framför allt under kortsidan på brädorna. Vad kan det vara?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Våra kompisar gillar att fånga insekter där , har samma hos mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är just spindelväv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.