Hej,

Någon som har erfarenhet av sotare?

Har en sotare som brukar dyka upp vart 3:e år i mitt fritidshus. Denna gång så gav dom mig en tid som inte passade vilket jag bokade av. Dock vägrar dom att boka av tiden innan vi har hittat en ny.

Då vi inte har hittat någon ny tid ännu så skickar idioterna en sotare ändå på en tid som jag inte kan och debiterar för detta.

Någon som vet om detta ens är jurudiskt hållbart då dom blivit meddelade i god tid skriftligen att jag inte kan utsatt tid?

--Förbannad
 
D09
Låter märkligt..

Det jag har för mig som händer är att man kan få en merkostnad för att ändra tiden. Dvs sotarens merkostnader för att inte kunna ta områdets jobb på löpande band

Du kanske ska bli din egna sotare? :)
 
Snailman
Då jag ändå inte använde min eldstad så avanmälde jag den på nåt sätt, sen dess har jag inte sett till nån sotare..
 
Jag anmälde "egensotning" eftersom jag inte var nöjd med kommunens sotare. Valde sotare i angränsande kommun.
 
Jag fick brev om att sotaren skulle komma i våras, men då vi kört på el hela vintern och kommer att göra det under sommaren undrade jag om vi inte kunde skjuta sotningen till hösten istället. Det var absolut inga problem, det var bara att ringa sotaren och boka en tid när jag tyckte det var dags.
 
Här var det sotarens som tyckte jag skulle sota själv, så ett samtal med brandmästaren och ett papper så sköter jag det själv.

Protte
 
Vi har haft våran kamin i fem år nu och väntar fortfarande på att Norrtälje kommun eller deras sotarmästare ska höra av sig om sotning. Så står det på deras hemsida: "Du får ett meddelande hemskickat från dem när det är dags för din eldstad att rengöras". Eller ska man själv ta kontakt med dem?
 
Tammer skrev:
Vi har haft våran kamin i fem år nu och väntar fortfarande på att Norrtälje kommun eller deras sotarmästare ska höra av sig om sotning. Så står det på deras hemsida: "Du får ett meddelande hemskickat från dem när det är dags för din eldstad att rengöras". Eller ska man själv ta kontakt med dem?
Har du bygglov på kaminen ? Och då finns du i sotaren register om kaminen besiktades som den skulle. Då borde du höra från dem.
 
RoBo skrev:
Har du bygglov på kaminen ? Och då finns du i sotaren register om kaminen besiktades som den skulle. Då borde du höra från dem.
Man glömde också bort mig efter att huset var färdigt och kaminen var godkänd. Jag fick ringa själv och påminna dem. De hade inte förstått att kaminen är min primära värmekälla utan trodde att jag hade fritidshus. Nu har jag sotning 2 ggr/år då jag tycker kaminen går bättre då.
 
Tack för alla svar.

Jag har inget problem med sotning generellt eller att betala för sotning som görs bra, blir bara förbannad när man hanterar kunder på detta sättet. Eftersom dom bara verkar vägra att lösa detta smidigt så funderar jag på att dra detta till rätten av ren princip. Läste lite om att bli sin egen sotare. Är det olika krav i olika kommuner?

Hittade en blankett för vår kommun där det står att man kan bli sin egen sotare om man har tillräckliga kunskaper. Får snacka med dom och höra vad det rör sig om.
 
Jag skulle förstå om det var extra kostnad för att komma ut en tid när de inte alls arbetade i det grannskapet, på grund av att det faktiskt blir extra körning och arbetstid.

Men inte godta en avbokning om den är gjord i rimlig tid och du inte har typ "prenumerationsavtal" som ger något sådant villkor låter tveksamt.

Gissar att något i deras system gör detta svårhanterligt. Du ska inte ändra sotningsintervall, men ska ändå inte ligga i schemat för när den ronden du hör till går igenom grannskapet... Kanske inte finns annan status för detta än den man använder för uteblivande om du fortfarande ska ligga kvar i systemet för att kunna få ny tid.

Men borde fortfarande gå att kreditera fakturan...?
Kanske en sommarvikarie som inte kan alla finesser för att kringgå automatiska spärrar eller avstämningar?
 
RoBo skrev:
Har du bygglov på kaminen ? Och då finns du i sotaren register om kaminen besiktades som den skulle. Då borde du höra från dem.
Jag har bygglov. Sotaren var här och trycktestade installationen när det var klart. Nu är det ju ett fritidshus och vi "trivseleldar" mest på vår och höst, men nån gång måste den ju ändå sotas tycker man.
 
Tammer skrev:
Jag har bygglov. Sotaren var här och trycktestade installationen när det var klart. Nu är det ju ett fritidshus och vi "trivseleldar" mest på vår och höst, men nån gång måste den ju ändå sotas tycker man.
Fick du ett sotarintyg ? Dom kan ju missat det. Annars tycker jag du skall höra av dig till sotarna. Tråkigt om något händer och det inte är sotat.
 
RoBo skrev:
Fick du ett sotarintyg ? Dom kan ju missat det. Annars tycker jag du skall höra av dig till sotarna. Tråkigt om något händer och det inte är sotat.
Nåt sotarintyg kan jag inte hitta, bara bygglovshandlingarna för installationen. Men tar man kontakt med sotarna direkt eller är det kommunen som sköter detta?
 
Kolla först med sotaren om han skickat in det. Du bör sedan få ett intyg från kommunen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.