Velar mellan Alcro Bestå och Beckers Expo fasadakrylat. I Folksams test från 2012 ser inte skillnaden och vara extremt stor mellan dem.

Alcro Bestå får jag för 1500:- för 10 liter och Beckers reas ut hos Krauta/Bauhaus för 750:- för 10 liter.

Huset är målat med akrylatfärg och den befintliga förgen är i ok skick, förutom solsidan som kommer behöva skrapas en del. Är jag dumsnål om jag väljer det billigare alternativet? Nån som har erfarenhet av Beckers Expo fasadakrylat? (Hittar inget vettigt med sökfunktionen...)
 
Dumsnål i mitt tycke. Alcro bestå...är riktigt nöjd med denna färg. Överlägset bäst om man räkna bort Demidekk kanske.
 
Jag skulle absolut köpt den för 750kr/10l
Min åsikt är att fasadfärger är som motorolja, många tror att den blir bättre om den är riktigt dyr och det känns ju såklart bättre att tro att man valt den bästa. Sanningen är snarare att de flesta tillverkare säljer likvärdiga produkter.

I Folksams färgtest så är det ju i stort sett bara påväxt av mögel/alger/mossa som skiljer de olika färgerna åt, detta problem kan man lätt och billigt komma undan genom att tillsätta ytterst lite bensaltensid i färgen.

Jag småler lika mycket åt de som betalar 2000kr/10l fasadfärg som åt de som köper 5l Mobil 1 för 600kr, men alla får ju göra som de vill och gör det att man sover bättre så kanske det är värt det.
 
Jag skulle ta det billigare alternativet. Bestå är schysst att måla med, men eftersom fasaden redan är målad så finns det risk att livslängden på färgen inte blir lika lång som vid nymålning.
 
Valde Alcro Bestå, målat ett varv på ena långsidan. Färgen verkar fästa och täcka bra, går från grönt till vitt, spännande och se hur många varv som krävs. Återkommer med ytterligare återkoppling.
 
Gabbe1 skrev:
Jag skulle absolut köpt den för 750kr/10l
Min åsikt är att fasadfärger är som motorolja, många tror att den blir bättre om den är riktigt dyr och det känns ju såklart bättre att tro att man valt den bästa. Sanningen är snarare att de flesta tillverkare säljer likvärdiga produkter.

I Folksams färgtest så är det ju i stort sett bara påväxt av mögel/alger/mossa som skiljer de olika färgerna åt, detta problem kan man lätt och billigt komma undan genom att tillsätta ytterst lite bensaltensid i färgen.

Jag småler lika mycket åt de som betalar 2000kr/10l fasadfärg som åt de som köper 5l Mobil 1 för 600kr, men alla får ju göra som de vill och gör det att man sover bättre så kanske det är värt det.
Vad ska man köpa för färg då? Och motorolja med för den delen? Oljan jag köper kostar betydligt mer än 100kr litern så ditt exempel var ju billigt, men jag har aldrig hittat någon som är billigare och uppfyller kvalitetsnormen som min biltillverkare kräver för min bil (Audi).

Angående färg så tycker jag i princip det står mellan Alcro Bestå och Jotuns Demidekk Ultimate idag. Jag har precis kört med Demidekk, ordinare pris är ca 2750 för 10L (eller 9L är det nog snarare) vilket är helt sjukt. Däremot har jag prutat ner det till 1300kr, då är det överkomligt och lätt värt prisskillnaden mot en budgetfärg.
 
Som du själv skriver så finns det sjuka marginaler på färg, jag tror inte att samma hink demidekk blir sämre bara för att du lyckas få den för halva priset, men jag tror inte heller att beckers akrylat för 750kr är en sämre färg än demidekk.

Angående motorolja så kan du få lite tips på PM
 
Svärfar är pensionerad målarmästare och använder fortfarande bara Alcro Bestå. Lättarbetat med bästa egenskaper enligt honom. Att vi har hans gamla priser gör inget, är som skrivet innan typ 50%...
 
Vi har alltid kört med Beckers Expo Fasadakrylat. Väldigt nöjd med den långa hållbarheten samt att det är den mest prisvärda fasadfärgen på marknaden.
 
Tror det är fel att jämföra Alcro Bestå och Beckers Expo fasadakrylat. Bestå är väl en "premiumfärg" medan Expo går under budget (dock en "märkesfärg"). Alcro Bestå ska jämföras med Beckers Perfekt Plus. Då hamnar man på samma pengar ca. Ryktena säger dessutom att innehållet i princip är detsamma i burkarna.
 
Skulle också tro att det inte skiljer mycket på innehållet så då är det väl riktigt att jämföra tänker jag. Har också provat den dyrare sorten Beckers akrylat Max som varit testvinnare hos Folksam de senaste åren. Verkar vara mycket bra, lite mer glans än Expo och tjockare konsistens i burken. Om det dock är värt det betydligt högre priset är nog mycket tveksamt faktiskt.
 
Expo eller vanliga akrylatfärgen är bra till ommålning av ytor i varierande skick. Perfekt skulle jag kosta på mig vid nymålning, eller renskrapad fasad, men kan man få loss den för ett bra pris så är den, som tidigare har påpekats, jäkligt skön att måla med vilket är ett definitivt plus i kanten.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Ok. Jag ska inte säga emot då jag aldrig har provat Perfekt. Vi kör med Expo sedan 40 år tillbaka, farsan målade stugan med den och första ommålningen gjordes nästan 20 år senare så det är väl mycket det som har gjort att det blivit den sorten. Hade väl förmodligen ett annat namn på den tiden eller om det rentav var Alcro på den tiden men det är ju samma sak, Alcro och Beckers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.