Mycket dörrar, förstår inte varför man inte bygger mer med skjutdörrar. Förutom möjligen merkostnaden.
 
AndersPS skrev:
Mycket dörrar, förstår inte varför man inte bygger mer med skjutdörrar. Förutom möjligen merkostnaden.
Det blir svårare att isolera, sätta ut eldosor, väggen blir tjockare, dyrare, längre installationstid osv...
 
katten1234 skrev:
Det blir svårare att isolera, sätta ut eldosor, väggen blir tjockare, dyrare, längre installationstid osv...
Det stämmer att det ur ljudsynpunkt blir lite sämre. I värsta fall kan man hänga dörrarna i en kornish utanpå väggen och fortfarande isolera väggen. Men så stor skillnad blir det ändå inte, och i många hus är innerväggar inte isolerade. Så var det i min lägenhet byggd på 80-talet och även i vissa av innerväggarna i mitt hus byggt på 50-talet.

Eldosor. Ja, det går inte att sätta dosor/uttag precis där dörren är, men även om man sätter stora mängder i ett rum är det inget problem på riktigt. Måste man absolut få plats med ett eluttag skulle man kunna sätta ett utanpåliggande, men fortfarande få plats att dra slangen i väggen.

Dyrare. Det var mitt argument också. Men om jag bygger ett hus för 3-4 miljoner så är merkostnaden en ganska liten del. Problemet är väl att det finns många små merkostnader och plötsligt blir det stora pengar.

Längre installationstid är ju tveksamt, speciellt om man köper ett modulhus.

Fördelen är att man får en flexiblare möblering och kan utnyttja ytorna bättre samt att det är mycket snyggare (enligt mig). Tittar man på ritningsförslagen tycker jag det är ganska uppenbart att det är stora fördelar.
 
katten1234 skrev:
Det var otroligt knasiga synpunkter? Att allrummet är för stort? Vem skulle använda det som hemmakontor eller syhörna? Tror nog 99 av 100 skulle använda det som ett TV-rum eller lekrum åt barnen, hör talats om bilbana eller bygga koja? Vem har en syhörna nu för tiden????

Sen klagar du på att köket är för stort? Jag tycker snarare det är lite litet.. sen ingen vettig plats att ha köksbord? Det kan du ju ha istället för köksön som är inritad?

Och sen att vardagsrummet skulle vara onödigt stort? Jag tycker snarare det är perfekt för både matbord och soffhörna precis som det är ritat... ?
Ursäkta att jag var otydlig så det blev knasigt. Köket är inte för stort. Ju större kök ju trevligare. Vad jag menade är att i ett kök i den där storleken borde det finnas en bättre plats för matbordet.

Det du skriver om allrum förstår jag inte. Inte alls...... det finns ju redan ett vardagsrum för allt det där. Med 4 sovrum är chansen stor att man kan ha eget rum och alla barn och vad skall man då med ett separat lekrum till? Det kallar jag för död yta.
 
heimlaga skrev:
Det du skriver om allrum förstår jag inte. Inte alls...... det finns ju redan ett vardagsrum för allt det där. Med 4 sovrum är chansen stor att man kan ha eget rum och alla barn och vad skall man då med ett separat lekrum till? Det kallar jag för död yta.
Ett allrum är bra, och användningsområdena många. I vardagslivet om man helt enkelt vill dra sig undan en stund, kanske med en bok eller ett tv-program som resten av familjen inte uppskattar. Eller en tv att sätta ungarna framför när Teletubies för sjunde gången inte lockar övriga. Har man folk hemma kan det ibland vara trevligt att kunna dra sig undan lite i de fall man vill ha fördjupande samtal med någon, a.k.a smita undan med en vän för att ta ett järn under en parmiddag när motsatta könets diskussion inte känns så lockande.

Att ta en "femminutare" tycker jag personligen blir för definitiv i sovrummet, och om vardagsrummet är upptaget så blir soffan i allrummet den givna platsen.

Visst kan ungarna leka i sina egna rum, men inte sällan har deras projekt en förmåga att sprida sig över gränserna, så ett allrum fångar upp detta på ett bra sätt.

Eller så är man bara sura på varandra, då kan en av parterna tjura i allrummet, trots att det är det där programmet man inte vill missa.

En skön plats för att läsa in sig på något, eller helt enkelt sitta och studera i. Finns mängder av saker ett allrum är bra för, skulle kunna rabbla större delen av dagen men slutar här. :)
 
Det är ju inga stjärnarkitekter som ritat dessa planer. Den allra viktigaste aspekten som man skall beakta när man väljer planlösning är hur ljus faller in samt utsikten ut. Detta är ju beroende både på planens orientering i väderstreck och fönstrens placeringar och mått. Varför är detta viktigast? Jo för det är det som bestämmer hur trivsamt huset blir i längden. När det gäller vardagsrum så bör de ligga i västerläge, för det är där kvällssolen finns och man sitter där mest på kvällstid. Nr 133 har mycket bunkerkänsla och känns väldigt mörkt. 134 skulle till nöds kunna orienteras så att vardagsrummet hamnar i västerläge, men ändå lätt krystat. De flesta typhustillverkare brukar kunna tillhandahålla spegelvända versioner av planlösningarna. Kolla det. Mitt bästa råd är: ta med era planer till en arkitekt och konsultera henne/honom en timme. Det kostar 750 kr plus moms men är den absolut bästa investering ni kan göra inför denna stora affär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.