Var igår och tittade på elburen golvvärme til badrummet, och såg att dom hade dygnsstyrda av/på styrdon. Man kunde programmera en sänkning av golvvärmen på jobb/natt tid med 5 grader. Någon som har detta hemma? Funkar det bra? Sparar man verkligen pengar på denna lösning?
 
Jag håller på att kolla på detta till vårat hus, vi har både Devi och T2. En ny digital termostat kostar 1000-1500. Det känns som att man borde tjäna pengar eftersom golvvärmen kan vara avstängd/sänkt stora delar av dygnet då man ändå inte är hemma.
 
Tror att det är ganska tveksamt om det fungerar. Golvvärme har en stor tröghet. Dvs om du stänger av så tar det ganska lång tid innan det märks. På samma sätt så tar det lång tid att få upp temperaturen igen. Någon liten besparing lär det väl ge. men risken för att det är kallt hela kvällen när du kopmmer hem, och sedan just kommit upp i temperatur när det är dags att gå och lägga sig, så att det regleras ner.
 
hempularen skrev:
Tror att det är ganska tveksamt om det fungerar. Golvvärme har en stor tröghet. Dvs om du stänger av så tar det ganska lång tid innan det märks. På samma sätt så tar det lång tid att få upp temperaturen igen. Någon liten besparing lär det väl ge. men risken för att det är kallt hela kvällen när du kopmmer hem, och sedan just kommit upp i temperatur när det är dags att gå och lägga sig, så att det regleras ner.
Det är skillnad på elgolvvärme och vattenburen golvvärme.
Vatten buren golvvärme är trögt och där är det tveksamt om nattsänkning mm gör någon nytta.
När det gäller elgolvvärme och komfortvärme så ligger ju elslingorna precis under klinkerplattorna i badrummet så jag skulle nog vilja påstå att det gör nytta där med en termostat med nattsänkning och/eller timerstyrning.

Har dock själv ingen erfarenhet av elgolvvärme, har själv "bara" vattenburet i hela huset.
 
jag har läst att även elgolvvärme är trög. Vi har elgolvvärem i ett badrum i fritidshuset. När vi inte är där brukar vi ställa ned temostaten på något lågt, för att ge frostskydd. När vi kommer dit och ökar termostaten så brukar det ta typ en dag innan lampan som anger att den värmer slocknar. Därefter är lampan för det mesta släckt.

Men jag har aldrig provat att sänka lite över natten och sedan öka igen eller liknande.

Min uppfattning är att det tar flera timmar för värmen att reglera in sig vid en förändring av termostatinställning. I så fall ger en nattsänkning mycket liten besparing.
 
dave_R skrev:
Var igår och tittade på elburen golvvärme til badrummet, och såg att dom hade dygnsstyrda av/på styrdon. Man kunde programmera en sänkning av golvvärmen på jobb/natt tid med 5 grader. Någon som har detta hemma? Funkar det bra? Sparar man verkligen pengar på denna lösning?

Hej.

Har ett golvvärmekit från KIMA med dygnsstyrd termostat som sänker dag/natt (programemrbart vilka tider & dagar som gäller) och visst känner man skillnad på värmen i golvet vid dem olika tiderna/temperaturerna. Om det sedan sparar några större mängder energi har jag ingen aning om.

http://www.kima.se/sv/termo/combi.htm <- länk till kima termostaten
 
Zorax skrev:
Hej.

Har ett golvvärmekit från KIMA med dygnsstyrd termostat som sänker dag/natt (programemrbart vilka tider & dagar som gäller) och visst känner man skillnad på värmen i golvet vid dem olika tiderna/temperaturerna. Om det sedan sparar några större mängder energi har jag ingen aning om.

[länk] <- länk till kima termostaten
Zorax!

Hur många grader sänker du?? Får man fråga vad termostaten kostade..

//David
 
dave_R skrev:
Zorax!

Hur många grader sänker du?? Får man fråga vad termostaten kostade..

//David
Sänker med fem grader på dagen/natten. Pris på bara termostaten vet jag inte då vi köpte ett "kit" med kabel, termostat och monteringstillbehör.


 
C
Instämmer att även elbaserad golvvärme är ganska trög. Dock känner iaf Devi:s 550-termostat med tidsprogram av trögheten och tar hänsyn till detta så att önskad temperatur är uppnådd vid den inställda tidpunkten. SÅ trögt är iaf inte mitt golv så att det tar hela natten att värma upp golvet - den går på kanske en timme innan så visst går det att tjäna på sänkningsfunktionen. Iallafall om det handlar om komfortvärme.

En liten varning dock för Devi:n då jag blev ganska besviken på dess funktioner;
Om man konfigurerar den att enbart köra med golvgivaren, vilket man skall göra om det är komfortvärme så visar displayen endast bör-värde. Kommer inte ihåg hur det är när luftgivaren är aktiverad. Bör-värdet visas dessutom på en skala från 1-10 istället för i grader C i detta läge. I driftläge så gör den fina LCD-displayen alltså inget annat än att visa den siffra man ställt in. En graderad ratt hade funkat lika bra för det syftet. Man kan dessutom inte få den att visa klockan (annat än att den visar tiden med ett minimalt blinkade cirkelsegment med 15-minutersnoggranhet) eller något annat meningsfullt.

Den är dessutom relästyrd med ett ganska högljutt relä och ingen avancerad pulsbreddstyrning eller annat sofistikerat som man skulle kunna tro utifrån utseendet.

Hysteresen går inte heller att ställa in och är i mitt tycke för stor. Det är klart märkbar skillnad mellan max- och mintemperaturen.

EDIT: Kom på ytterligare en grej och det är att den har skyddsklass IP30 vilket innebär att man måste installera den med ett inte alltför vackert litet tak i plexiglas (extratillbehör) om man skall ha den i badrummet.
 
Trögheten i värmegolvet borde inte ha så mycke med om det är vatten eller el. Den stora skillnaden måste ju vara vad för material som den ligger i. Min igjutna elvärme i källargolvet som är ca 7cm är iaf grymt trögt. Slår jag av helt så tar det säkert 7-8 timmar innan man märker att golvet inte håller samma sköna golv längre.
 
cpalm skrev:
...

En liten varning dock för Devi:n då jag blev ganska besviken på dess funktioner;
Om man konfigurerar den att enbart köra med golvgivaren, vilket man skall göra om det är komfortvärme så visar displayen endast bör-värde. Kommer inte ihåg hur det är när luftgivaren är aktiverad. Bör-värdet visas dessutom på en skala från 1-10 istället för i grader C i detta läge. I driftläge så gör den fina LCD-displayen alltså inget annat än att visa den siffra man ställt in. En graderad ratt hade funkat lika bra för det syftet. Man kan dessutom inte få den att visa klockan (annat än att den visar tiden med ett minimalt blinkade cirkelsegment med 15-minutersnoggranhet) eller något annat meningsfullt.
...
Anmäler avvikande uppfattning. ;) Jag har en Devireg 550 sedan 3 år tillbaka. Från början hade jag en Thorin T2FloorTemp som antingen körs på golvgivare eller på inbyggd tempgivare. Jag provade att köra i båda moderna, men det funkade tyvärr dåligt.

Med Deviregen så kör jag både med golvgivare och tempgivare i termostaten, vilket fungerar utmärkt. Sedan använder jag veckoprogrammet så att på vardagar kör jag från 06:00-09:00 och sedan 17:00-22:00 ca. På helger 09:00-23:00 ca. På natten märks det att golvet är svalare. Hur mkt lägre elförbrukning jag har vet jag inte, men gissningsviss är det en signifikant skillnad mot att ha gv på dygnet runt.

Håller med om att relät är högljutt men det är inget problem för mig. Pulsstyrning är väl kul att ha iofs, men gv-system är ju generellt rätt tröga så frågan är om det behövs egentligen. Man kan ju alltid glädja sig åt att Deviregens reglerenhet har ngn liten kul fuzzy logic algoritm, http://www.devi.se/5FA18D6F-C047-4EE0-AC68-DD80776D7ECC.W5Doc
 
C
ClasseClas skrev:
Anmäler avvikande uppfattning. ;)
Nu var jag inte riktigt med på vad den avvikande uppfattningen bestod i, men om det var huruvida man skall använda golvgivaren, luftgivaren eller både och så står det klart och tydligt i manualen:
"Komfortuppvärmning
- Konstant temperatur på golvet i t e x badrum eller andra rum där man ofta går med bara fötter.
- Montera golvgivaren och välj endast golvgivare i grundinställningen"

Annars håller jag med dig om att tidsfunktionen fungerar som den skall.
 
cpalm skrev:
Nu var jag inte riktigt med på vad den avvikande uppfattningen bestod i, men om det var huruvida man skall använda golvgivaren, luftgivaren eller både och så står det klart och tydligt i manualen:
"Komfortuppvärmning
- Konstant temperatur på golvet i t e x badrum eller andra rum där man ofta går med bara fötter.
- Montera golvgivaren och välj endast golvgivare i grundinställningen"

Annars håller jag med dig om att tidsfunktionen fungerar som den skall.
Nja, jag fick intrycket att du var missnöjd med donet, jag tycker att den funkar mkt bra, speciellt jämfört med Thorinpjäsen jag hade tidigare.

BTW, har du testat att köra med dubbelgivarinställning?
 
C
ClasseClas skrev:
Nja, jag fick intrycket att du var missnöjd med donet, jag tycker att den funkar mkt bra, speciellt jämfört med Thorinpjäsen jag hade tidigare.
Aha, du menar så. Tja, jag tycker att de kunde ha gjort bättre ifrån sig på punkterna jag listade ovan. För den som kan leva med dessa saker är det förmodligen en utmärkt termostat.

BTW, har du testat att köra med dubbelgivarinställning?
Ja, jag hade den så från början eftersom detta är grundinställningen. I mitt fall fungerar det bättre med enbart golvgivaren faktiskt. Jag vill undvika ett kallt golv oberoende av rumstemperaturen i övrigt (som f ö varierar ganska kraftigt) och med båda givarna blev det gärna för varmt eller inte varmt alls, fick hålla på och skruva på ratten hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.