Ska byta 14 fönster och 2 ytterdörrar och 2 altandörrar. Har haft olika företag som erbjuder helhetslösningar inne och lämnat offert på trä/aluminium. Min fru vägrar PVC. Just nu ligger Morups bäst till med 173.000kr. (Skulle kosta över 200.000kr vanligtvis enligt säljaren). Känns som jag helst inte vill gå över 150.000kr men verkar bli svårt om man ska ha trä/aluminium och låta ett företag göra allt.

Några frågor som ni kanske kan hjälpa till med:

1. Hur lång tid skulle det ta för en snickare att fixa det hela? Putsad fasad som kanske måste fixas till lite efter fönstrena satts in.

2. Vilka fönstertillverkare håller bra kvalitet utan att man betalar massor för att få ett "märkesfönster"?

3. Vilka andra företag förutom Sveafönster och Morups har helhetslösningar och får bra omdömen av er? Både Sveafönster och Morups var trevliga och verkade kompetenta och har fått hyggligt bra omdömen.
 
1. Fönster företaget tar nog max fem mandagar på sig. Troligen billigare med egen snickare.
 
Vad har du för stomme i huset? Om det är trä är det säkerligen mycket enklare att byta fönster än om du har lättbetong.

Själv har jag ett tegelhus med lättbetongskal innan, och det var rätt knepigt att fästa fönstren eftersom det var en luftspalt där karmskruven skulle in. Det gjorde att montaget tog mycket längre tid än om det varit en trästomme.

Fyi: Jag har precis bytt 19 fönster och en dörr och fått in helt galet spridda offer, men det hela slutade med att jag köpte fönster själv och anlitade en firma för att byta dessa och sätta plåt/bleck. Ska du ha plåt runt fönstren också eller bara bleck?
 
Vi har tegelhus från -46 (tegel-luft-tegel) och jag hade funderingar på att köpa fönster själv och sedan anlita någon annan för montage. Jag kan nu i efterhand säga att jag är glad jag valde "totalentreprenad" för fönsterna. Vi hade inga standardmått alls i huset så det var väldigt skönt att någon kom dit, mätte, och tog ansvar för sin beställning.
Det var också betydligt mer jobb för montörerna än vad jag hade föreställt mig. I min offert ingick lagning av skador som uppkommer på insidan (typ puts som går sönder), montage av plåt runt fönster, bleck samt bortforsling av gamla fönster. Efter installationen har det också varit skönt att bara ringa någon där det har behövts små justeringar. Jag anlitade Morups.
 
Hej!
Det låter lite väl mycket att byta fönster för 200 000, nu vet jag inte i vilken prisklass ni valt fönster i.
14 fönster infästade i träregel kostar mellan tummen och.. 1500-2500:-/fönster.
Vilket hamnar runt 35 000:-
4 dörrar kan ta ända upp till en arbetsdag/dörr, beroende på förutsättningarna.
Vilket hamnar på max 16 000:-
Då återstår inköp av fönster, smygar, foder, lister, plåt samt viss putsning av fasad. Beroende på konstruktion så har man inte plåtar till fönster i putsade hus, men jag vet inte era kriterier.
En helhetslösning bör ligga på mellan 6- 8 000:-/ fönster.
Dörrarna beroende på vad de kostar blir inköpspris samt max 4000:-/ dörr.
Personligen tror jag att ni kan hitta en helhetslösning billigare än en totalentreprenad från en fönsterleverantör.
Det blir oftare billigare att beställa materialet separat och anlita en duktig snickare som kan alla moment att återställa fasaden invändigt och utvändigt.
Mvh P-A
 
PVC fönster från Polen + snickare.
Skaffa några offerter på de så ska du nog se att frugan ändrar sig när hon ser besparingen :)
Samt fina U värden.

Jag tog hem lite dörrar och fönster nyligen.

Pris exempel altandörr >

2100x900
Helglasad PVC dörr med säkerhetsglas insida utsida. Veka profiler (Tysk tillverkare).
Uw=0,85
RW=37dB

Pris inkl moms 5194:-

Pris exempel fönster >

Badrumsfönster öppningsbart >

1100x600
PVC, Veka profiler, Dreh kipp, Frostat glas
Uw=0,92
RW=32dB

Pris inkl moms 1176:-

Köksfönster fast

2000x800
PVC, Veka profiler
Uw=0,75
RW=32dB

Pris inkl moms 1317:-
 
Mockfjärds är väl rejält dyrare än allt annat.
PVC tycker jag inte är snyggt - ser klumpiga ut.
 
  • Gilla
Stefan N och 3 till
  • Laddar…
Pin skrev:
Mockfjärds är väl rejält dyrare än allt annat.
PVC tycker jag inte är snyggt - ser klumpiga ut.
Japp! De är dyrare än många andra och inte speciellt bättre, inte sämre heller!
Lite som att gå på saluhall när det finns snabbgross........
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
TotalControl skrev:
PVC fönster från Polen + snickare.
Skaffa några offerter på de så ska du nog se att frugan ändrar sig när hon ser besparingen :)
Samt fina U värden.

Jag tog hem lite dörrar och fönster nyligen.

Pris exempel altandörr >

2100x900
Helglasad PVC dörr med säkerhetsglas insida utsida. Veka profiler (Tysk tillverkare).
Uw=0,85
RW=37dB

Pris inkl moms 5194:-

Pris exempel fönster >

Badrumsfönster öppningsbart >

1100x600
PVC, Veka profiler, Dreh kipp, Frostat glas
Uw=0,92
RW=32dB

Pris inkl moms 1176:-

Köksfönster fast

2000x800
PVC, Veka profiler
Uw=0,75
RW=32dB

Pris inkl moms 1317:-
Eller så blir det väldigt dyrt när man får beställa fönster två gånger pga att man som du vänder på måtten.
Alltid Bredd x höjd! Inget annat!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
TotalControl skrev:
PVC fönster från Polen + snickare.
Skaffa några offerter på de så ska du nog se att frugan ändrar sig när hon ser besparingen :)
Det är nog många som bortser från besparingen för att slippa se PVC-fönter. I mitt hus kommer det aldrig nånsin sitta plastfönster i alla fall.
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Eller så blir det väldigt dyrt när man får beställa fönster två gånger pga att man som du vänder på måtten.
Alltid Bredd x höjd! Inget annat!
Märka ord. Givande inlägg. Känns bra? Blev väldigt billigt.
Tror de flesta får någon slags ritning och spec att godkänna innan beställning.

PS: Körde copy paste från offerten på måtten...
 
jag skulle aldrig montera in material som kunden har köpt själv eftersom jag som med automatik lämnar 10 års garanti på materialet....
 
PVC kan bli hur billigt som helst men aldrig prisvärt i mina ögon. Möjligen som budgetlösning på en kåk som ligger i ett område där priserna är mycket låga.
Min erfarenhet av fönsterbyte är att montaget är A och O, är det felmonterat av en klant är det likväl fel hur bra fönstret i sig än är.
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
OBS! OBS! OBS!
Du skriver att du har puts som kan behöva lagas när fönstren monterats. Att laga putsen efteråt ingår nästan aldrig när man köper en helhetslösning! Det får man fixa på annat sätt. Det fick jag lära mig när stora stycken av min källarvägg lossnade och Norlux vägrade göra något åt det. Du måste även måla fönsterfoder på utsidan själv, så helt fullservice är det inte.

Tar du en egen hantverkare så kan du få precis det du vill.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.