Hej!

Jag och min fru och lilla son har precis köpt ett hus. Vi trivs jättebra men känner att vi vill bygga ut huset lite. Jag har hört att man kan bygga ut 15 kvadratmeter utan att söka bygglov. Stämmer det? Om det stämmer undrar jag från vilken mätpunkt man mäter ifrån?

Huset_byggahus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 = Befintlig utbyggnad
2 = Bärande vägg, originalvägg
3 = Bärande vägg, originalvägg

Tacksam småbarnspappa :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej,

Jag skulle tro att det är area som räknas från byggnadens projektion mot marken. Vilket jag såvitt förstår är #1 i ditt fall.

Tänk också på att du behöver en bygganmälan som i de flesta kommuner är lika "besvärlig" som ett regelrätt bygglov.
Nu är det ju semestertider, men har du tur kanske du kan få tag i en handläggare i din kommun som kan ge dig handfasta tips så du kan spendera sommaren med att planera din utbyggnad.

Lycka till!
 
  • Gilla
Orre1978
  • Laddar…
Det där är nog lite trickigt.

Normalt i bygglovssammanhang så mäts byggnadsyta, dvs. i princip byggnadens projicerade yta på marken. Sedan kan man ha flera våningar och får då en boyta som är ex. 2x byggnadsytan.

Dvs, om du skulle begära bgglov och bygga ut, så räknas utbyggnaden enl 1 ovan.

men Attefallsutbyggnader är inte defnierade som byggnadsyta (har jag för mig) de är specade som en viss tillåten utbyggnad av bruttoyta.

Det innebär att om du bygger ut både nedervåning och övervåning så uppstår ny bruttoarea under den bef. utbyggnaden på plan 2. Så enkelt utryckt tror jag att man skall mäta ytan från bef. yttervägg på nedervåningen, och från bef. utbyggnad på övervåningen.
 
  • Gilla
Orre1978 och 1 till
  • Laddar…
Som jag har förstått det, så får du göra en 15 m2 attefallstillbyggnad på 15 m2 och även en 50%-ig tillbyggnad av huset, förutsagt att huset är minst 30 kvadrat ifrån början.

Så vad huset har för kvadratmeter ifrån början * 50% + då den här 15 m2 attefallstillbyggnaden.

Sedan får du även sätta ett 25 m2 attefalls hus på tomten också.
 
  • Gilla
Orre1978
  • Laddar…
Hempularen har det bästa svaret här. En Attefallsanmälan är med samma nivå av handlingar som till ett bygglov, dock gör handläggaren ingen prövning mot planbestämmelserna om dessa tillåter Attefallsåtgärder.

En Attefallstillbyggnad handlar om den bruttoarea (BTA) du får utöka med. Vill du bygga ut med ett inglasat uterum i ett plan så kommer bruttoarean att räknas från de väggar som omsluter uterummet. Bruttoarea är inbyggd area inklusive ytterväggarnas dimensioner.

På övervåningen på bilden i trådstarten finns en inbyggd balkong som blivit del av rum eller en veranda. Låt oss säga för nedanstående exempel att den har en utskjutande del som motsvarar 6 kvm byggnadsarea (BYA) i öppenarea (OPA) som skjuter ut utanför delar av huskroppen på det nedre planer. Vi förutsätter att du vill bygga ett inglasat uterum enligt Attefallsreglerna (mer än 4,5 meter från tomtgräns).

Tillbyggnad i ett plan: Då får du bygga 15 kvm bruttoarea (BTA) totalt. 6 kvm av dessa hamnar under "balkongen" och då blir öppenarean inbyggd och blir bruttoarea. Du får därmed bygga ut 9 kvm ytterligare bruttoarea utanför denna. Inga avvikelser.

Tillbyggnad i två plan: Då får du bygga 15 kvm bruttoarea (BTA) totalt. 6 kvm av dessa hamnar under "balkongen". Därefter har du 9 kvm att fördela i två plan, så 4,5 kvm per plan.
Så i bottenplan kan du bygga 6 + 4,5 kvm BTA, totalt 10,5 BTA. I övre plan kan du bygga ut 4,5 kvm BTA. Inga avvikelser. Tillbyggnaden måste hamna under taknock.

I bägge fall får handläggaren bedöma om åtgärden ser bra ut, dvs kommunen kan säga ifrån om det bedöms utgöra en förvanskning av ursprungsbyggnaden eller området.
 
  • Gilla
Orre1978
  • Laddar…
Tack så mycket!
Kan tänka mig att det är en långdragen process :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.