Hej! Är mitt inne i en tillbyggnad av huset och idag skulle fasaden sättas upp av snickarna. Det jag har kunnat läsa mig till innan är att lockläkten ska spikas mellan panelen, vilket den och är på det befintliga huset, men de tycks ha använt en annan metod. De har bara satt upp en vägg än så länge men tycker ni att det ser okej ut eller kan man begära att de gör om?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Locken ska spikas mellan bottenbrädorna med en 4". Inte i bottenbrädorna med två 2" eller vad det är.

Inga dåliga 5-kronor heller...
 
Har ett hus med originalpanel från 1930-talet. Det är spikat med två spik som på bilden, genom panelbrädorna. Har kanske varierat över tid. Tror man drar bara en spik idag av kostnadsskäl (tar kortare tid).
 
I våran 30-talspanel sitter det en spik i varje ända på bottenbrädorna och lockläkten är spikad så att spiken går mellan bottenbrädorna (utom där man ha missat och lyckats få spiken lite snett)

/Andreas
 
Så där ska man inte göra enligt AMA Hus. Anvisningarna i AMA säger att man spikar lockläkten/lockbrädan med en spik som slås in i glipan mellan bottenbrädorna.

Sedan funkar det säkert ändå så som det är gjort hos dig, precis som så många andra alternativa lösningar fungerar i stort sett lika bra som de korrekta.
 
S
tompaah7503 skrev:
Har ett hus med originalpanel från 1930-talet. Det är spikat med två spik som på bilden, genom panelbrädorna. Har kanske varierat över tid. Tror man drar bara en spik idag av kostnadsskäl (tar kortare tid).
klassiska är spika underbräda i zickzack och en spik i profilen. just för att det skal få röra sig
 
T tompaah7503 skrev:
Har ett hus med originalpanel från 1930-talet. Det är spikat med två spik som på bilden, genom panelbrädorna. Har kanske varierat över tid. Tror man drar bara en spik idag av kostnadsskäl (tar kortare tid).
På mitt hus har jag spontade botten brädor
Så då spikar man 2spikar precis så.
 
R
På hur mycket glipor man vill ha.

1. Spikar bottenbrädorna i centrum.
2 Lockläkten måttar jag upp + markerar var spiken 4 tum skall vara och sågar till.
Förborrar och slår i spiken så den sticker ut 1 cm. Trycker dit läkten på plats och spikar fast den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.