Nu med 8 Bar ventil inget problem att starta.Vet ej om det var tryck eller temp som var begränsande i mitt test.Den kommer att duga till boll,ballong,cykel och att toppa bildäck.Total kostnad för två likadana 450kr.
 
I
Troligen både och, som stoppade den. Är trycket för högt drar den för mycket ström. Denna värmer upp bimetallen, ( säkringen kallad "Klixon" ), som bryter. Finessen med den är att den även eller samverkar med temperaturen på kompressorn, en kompressor som är uppe i hundra grader tål således mindre överbelastning än en som är 20 grader varm.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Tycker Du ion som insatt att det verkar farligt nu med säk ventil o hårdlödning?
 
I
sagan1 skrev:
Tycker Du ion som insatt att det verkar farligt nu med säk ventil o hårdlödning?
Höga tryck är farligt, särskilt i gasform. Bra du har säkerhetsventil. Du skulle kanske haft 2 st? På en kylanläggning har man för det mesta 2 högtryckspressostat, ingen säv som det kallas, men sprängbleck har förekommit.
Det kan vara lämpligt att sätta någon form av skydd runt din maskin, dock inget som hindrar kylningen, men något för att hindra att ett rör blir blockerat av yttre påverkan.
Jag har inget emot ideer, just sådana där kylkompressorer vet jag flera som använt som du, de blev sällan långlivade, men jag manar ändå till försiktighet och eftertanke i sådana här fall. Och tänk på att den kan bli ganska varm, t.o.m kylskåp har startat bränder.:|
 
Tack,bygga in i perforerad plåt,väger inte mycket och ökar säkerheten,får fylla i olja då o då ska ju inte driva något kontinuerligt utan högst intermittent,hur klarar en frys då infrysningsläge i flera timmar?
 
Skulle jag å sugsidan kunna bygga vacuum för att visa barnen kokning vid 25 grader,torkmedel i form av Torrboll?
 
I
En frys ligger på ungefär samma tryck som när du pumpar luft till 8 bar men den har fördelen av att ha ett cirkulerande köldmedia som samtidig som det drar värme ur matvarorna i frysen kyler kompressorn, värme som sedan avges från elementet på baksidan, ( kondensorn ), därför är det viktigt att hålla det rent.
Visst kan du skapa undertryck med den, även om den får det lite jobbigt, men vill du demonstrera kokning vid låg temp är ett förslag att offra en snaps, sprit eller vatten i kompressoroljan är så klart inte bra så du får väl börja bygga igen.;)
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.