K
Hej

När är det lämpligt att bjuda in byggnadsinspektören på besök efter stomresningen? Enligt min KA är det lämpligt när jag kommit så långt att jag vill börja klä in reglarna. Alltså efter att jag satt utvändig panel, tak och fönster.

I mitt fall så lär det dröja några månader tills allt det är klart.. jag har inte ens beställt takpannor...


Hur som haver vill jag ju inte riskera att byggnadsinspektören klampar in utan att ha fått chans att städa och ha min KA vid sidan för att svara på alla svåra frågor :)

Är det risk att byggnadsinspektören tycker att stommen varit rest så länge nu att det är dags för ett besök? Har KA rätt i att jag bör få färdigt utsidan före besöket?
 
Det är väldigt olika vad byggnadsinspektörerna vill titta på efter stomresning, ni diskuterade inte frågan på tekniska samrådet?
En klassiker är takstolars infästning/fastsättning, då är det ju smidigt utan så mycket klart av det yttre.

Mitt svar blir att ringa inspektören och fråga, det lönar sig med en bra relation där.
 
Man brukar ju ange i kontrollplanen när BN skall komma på byggplatsbesök. KA brukar kalla (boka tid)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
K
Kan inte komma ihåg att vi diskuterade det på samrådet. I protkollet står det bara när stommen är rest före inklädning. och i kontrollplanen står det som sista punkt under stomme.

Under stomme står även saker som luftspalt vägg och yttertak, kan man alltså tolka som att fasaden iaf delvis ska vara monterad?

Vi har förhöjd takfot så det kommer inte att bli svårt att undersöka infästningen förrän invändig inklädnad påbörjats.
Man ska kanske se det som att detta är KA's ansvar eftersom det enligt protokollet är han som ska kalla till besöket.

Min fundering handlade mer om det finns risk att byggnadsinspektören gör ett oanmält besök om han tycker att det är dags?
 
O
Tja... Vad spelar det för roll om byggnadsinspektören kommer oanmäld en vacker dag?
Så länge du följer bygglov och allt annat som ska följas så spelar det ingen större roll...
Mer än att kaffet inte är färdigbryggt :p
 
K
Nä. Det är sant. Jag tänker mest att man inför besöket vill ha allt i en fantastisk ordning och allt klart för inspektion. Men å andra sidan lär de väl vara rätt vana vid att självbyggare har det rörigt och att en del lösningar är provisoriska under uppförandetiden.

Självklart finns arbetsmiljöplan och likande papper på plats..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.