Har en tomt på dryga 1900 kvm och mitt på tomten finns en stor bok. Från denna bok faller det stenhårda bokollon titt som tätt. Min fundering är om en robotgräsklippare klarar av detta?

När jag idag kör med vanliga bensinklipparen smattrar det på ganska duktigt...
Och att räfsa bort varenda litet bokollon är inget alternativ eftersom att jag då skulle få göra detta varenda dag.

Är det så att jag måste välja en klippare med mer riktiga knivar, än en med de små rakbladen som de flesta verkar ha?
 
Har ingen erfarenhet av bokollon men på din beskrivning låter det som en fast kniv skulle vara att föredra. Risken oavsett knivtyp är väl att chassit eller höljet blir sönderslagen då allt är av plast :rolleyes:
 
Redigerat:
Jag har en blodbok som klipparen (Landroid WG974E) funkar alldeles utmärkt med. Naturligtvis får jag räfsa upp ollonen men det brukar bli 1-2 gånger på hösten och då är det enklast att börja med vanlig klippare plus uppsamlare.
 
Bokollon är ju inga stora tunga grejer så det borde funka med vad som. Min klippare har tuggat i sig både kottar och stora äpplen utan att något blad har gått sönder. Fasta knivar ser rejäla ut men dom har två nackdelar. Kör klipparen i något lite mer rejält så kan motoraxlen kröka sig. Har sett en del exempel på detta tyvärr. Sen är knivarna ganska dyra om man jämför med rakblads varianten. Fördelen med rakbladen är att dom viks in om det tar i nått hårt alternativ i värsta fall går av istället för att något annat pajar.
 
svartöra skrev:
Jag har en blodbok som klipparen (Landroid WG974E) funkar alldeles utmärkt med. Naturligtvis får jag räfsa upp ollonen men det brukar bli 1-2 gånger på hösten och då är det enklast att börja med vanlig klippare plus uppsamlare.
Samma här, eller vi har en stor bok precis som TS men också en Landroid som klipper utan problem. Brukar bli 4-5 säckar bokollon varje höst. Sen de som ramlar ner under vår, sommar är lätta att ta hand om. Oavsett så är ju klipphöjden högre än vad ollonen är stora,
Att det smattrar mer när man kör med konventionell klippare beror nog på att knivbladen på dessa är större och "sveper runt" klippet på ett helt annat sätt än vad en robot gör.

Mvh//P
 
Tack för alla svar! Det verkar ju fungera bra med vilka knivar som helst då med andra ord! Självklart får man ju hålla efter de där ollonen när de faller som mest, så man minimerar risken att något skulle hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.