Sommarprojektet är att hjälpa en vän att fixa badrummet i Spanien. Troligtvis har man aldrig använt någon fuktspärr då det torkar snabbt. Vid det inbyggda badkaret (utan något som helst galler/lucka) har man lagt en tjock silikonsträng mellan kakel och badkar, trots att kaklet nästan nuddar badkaret. Detta kan man se då silikonet släppt på vissa ställen, och är missfärgat.
De kakelplattor närmast badkaret i hörnan (som givetvis begjuts med vatten mest) hörs nu lite ihåligt, en är nästan lös hade det nog inte varit för silikonet. Observera att badrummet används mest i semestertider den varma delen av året.

Fråga: Min aning är att silikonet kan ha stängt in fukt. Förvisso ser en ny sträng snyggt ut, men efter att ha limmat fast kakelplattorna ordentligt, ska jag kanske inte lägga en vanlig kakelfog av fogmassa istället? För att tillåta fuktvandring.

Då det bara är ett fåtal plattor som behöver klistras tillbaka, kan någon rekommendera något bra lim för detta? (gärna patron)
 
PL400 ska fungera...
 
Vi provar med det.
Och ska jag ta silikon eller kakelfog?
 
C
zniff skrev:
Och ska jag ta silikon eller kakelfog?
Kakelfogen kommer att spricka vid minsta lilla flex, så det känns som att det inte kommer att funka.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
Bra input, då blir det nog en tunnare silikonsträng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.