Om de nya armaturerna du ska sätta upp är förberedda för vidarekoppling (dom har anslutningsplintar i bägge ändarna) så är nog sådan installation enklare och kräver förmodligen mindre kabelåtgång.
 
kanonkula skrev:
Varför använder man oftast inte Torix? :x
Därför att det idag finns andra skarvdon som är bättre, säkrare & smidigare än Torixen.
 
prototypen skrev:
Rita en skiss hur armaturerna ska sitta, ska de sitta på rad eller ska de sitta parallellt med varandra eller som en fyrkant/rektangel.

Sitter de på rad så är det snyggast att serie/vidarekoppla
Parallell montering så blir det enklare med en eller flera dosor.
Fyrkanten blir någon blandning av detta.

Protte

Såhär tror jag att jag vill ha det typ. Eventuellt tar jag bort mittenarmaturen. Hur bör jag koppla?

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det går väl att göra på minst 3 sätt.
Dra runt i en "ring".
Dosa av och dra separata kablar till var och en.
Dra i något slags zig-zag.

Vilket som är snyggast är lite svårt att avgöra sådär, man lär ju kolla rummet lite. Det påverkas också av hur bra armaturerna är konstruerade för koppling av 2 kablar.
Även av vilket material det är taket och t.ex. var reglar är placerade.
Mina skitarmaturer jag satt i garaget var helt usla för att koppla in mer än en kabel i så jag har satt en dosa vid varje armatur.

Rent generellt, så har du tänkt dig ett arrangemang som gör det väldigt svårt att få till en snygg kabeldragning.
 
Som sagt inte optimal placering av armaturerna för smidig kabeldragning, sedan är frågan om det är optimal placering utifrån det som ska göras i garaget.

Vad ska du göra i garaget?
Har du bilen i garaget?
Om ja, var i garaget står bilen?
Vad har du för port/portar?
Har du fundering på att byta till takskjutport?
Har du någon arbetsbänk?
Om ja, var står den?
 
Demmpa skrev:
Som sagt inte optimal placering av armaturerna för smidig kabeldragning, sedan är frågan om det är optimal placering utifrån det som ska göras i garaget.

Vad ska du göra i garaget?
Har du bilen i garaget?
Om ja, var i garaget står bilen?
Vad har du för port/portar?
Har du fundering på att byta till takskjutport?
Har du någon arbetsbänk?
Om ja, var står den?
Nej men att kabeldragningen inte blir optimal gör inget. Vill ha armaturerna sådär för att få bra ljus på båda sidor om bilen, men även fram och bak. Kommer polera bilar där,skruva lite med bilen osv. Har en arbetsbänk i nedre högra hörnet, men där har jag separat belysning!
 
Mikael_L skrev:
Det går väl att göra på minst 3 sätt.
Dra runt i en "ring".
Dosa av och dra separata kablar till var och en.
Dra i något slags zig-zag.

Vilket som är snyggast är lite svårt att avgöra sådär, man lär ju kolla rummet lite. Det påverkas också av hur bra armaturerna är konstruerade för koppling av 2 kablar.
Även av vilket material det är taket och t.ex. var reglar är placerade.
Mina skitarmaturer jag satt i garaget var helt usla för att koppla in mer än en kabel i så jag har satt en dosa vid varje armatur.

Rent generellt, så har du tänkt dig ett arrangemang som gör det väldigt svårt att få till en snygg kabeldragning.
Men att dra kbel mellan lysrören som i en ring går lika bra som övriga alternativ?
Tänkte om det finns några nackdelar med att göra så?
 
Då skulle jag sätta två armaturer på varje långsida plus en på varje kortsida.
 
Mikael_L
Hoffmeister skrev:
Men att dra kbel mellan lysrören som i en ring går lika bra som övriga alternativ?
Tänkte om det finns några nackdelar med att göra så?
För att det ska bli vettigt ska armaturerna ha möjlighet till kabelinföring i bägge gavlarna. Sen ska de gärna vara utrustade med bra kopplingsplintar för dubbla kablar (här brister det ofta i billiga armaturer), gärna anslutningsplint på var sida intern förberett för vidarekoppling.

Ofta går det att trixa ihop något ändå ifall det inte är roliga anslutningsplintar, men ingång i bägge gavlarna är nog ett måste för att vettigt kunna dra matningen i en ring runt.

Men annars är det väl inga problem att mata runt i en ring.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.