Enkel fråga!

Man och hustru har köpt hus gemensamt, dvs äger lika stor del i fastigheten med X Kr i skuld på denna!
Inga testamenten eller dylikt finns upprättade!

Make/make avlider, vad händer med den avlidnes del i fastigheten och tillhörande skulder.

Hänvisa gärna svaret till stöd i lagtext!
 
Makar ärver varandra alltid om inte särkullsbarn finns. Givetvis måste du antingen lösa lånet, ta över det eller sälja huset om dom två tidigare alternativen inte går.
 
Med andra ord är en skaplig livförsäkring att rekomendera?
 
Ja det är en lösning. Jag och min fru har varsinn.
 
Vissa banker har ett skydd som innebär att hälften av huslånet stryks om en av makarna avlider. Vi har så på vårt huslån i handelsbanken iaf, kan vara värt att kolla upp.
 
Bolåneskydd brukar det kallas. Man kan välja hur mycket av lånet som ska strykas om ena parten trillar av pinn. Premien bestäms utifrån det.
 
Det jag hört om bolåneskydd (som ju kostar) är att det blir billigare att teckna en livförsäkring på motsvarande belopp.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
I vårt fall har vi förhandlat oss till att det ingår utan avgift. Dock kan man ju argumentera för att man skulle kunna få mer rabatt utan men det verkade ganska vanligt att handelsbanken "bjöd" på den försäkringen.
 
Vi har också bolåneskydd och Handelsbanken. Jag uppfattade att det ingår för alla utan extra synlig kostnad? Sen har vi varsin livförsäkring för andra halvan av lånet, så trillar en av oss av pinnen kan överlevande lösa hela bolånet.
 
Vi har också Handelsbankens bolåneskydd, och det är ingen synlig extrakostnad för det, utan det ingår i totaldealen man får av sin bankman. Sedan kan man ju jämföra det med om man kan förhandla fram en lägre ränta någon annanstans och lägga på varsin livförsäkring, som man kanske kan få förmånligt via arbetsgivarnas gruppavtal. Mycket möjligt att man kan få till det billigare, men då krävs ju att man är aktiv och bevakar det.
 
huggan skrev:
Ja det är en lösning. Jag och min fru har varsinn.
Se till att det finns andra förmånstagare än varandra, barn t.ex

Ett fall ur verkliga livet

Ett par hade varandra som förmånstagare, den ena dör och den andre får ut livförsäkringen
Kort därefter dör den andre och försäkringsbolaget betalar inte ut livförsäkringen till den döda (den som dog först). Blev inget arv där.

Protte
 
prototypen skrev:
Se till att det finns andra förmånstagare än varandra, barn t.ex

Ett fall ur verkliga livet

Ett par hade varandra som förmånstagare, den ena dör och den andre får ut livförsäkringen
Kort därefter dör den andre och försäkringsbolaget betalar inte ut livförsäkringen till den döda (den som dog först). Blev inget arv där.

Protte
Livförsäkringen efter den första som dog hade ju betalts ut, så lite arv blev det väl?
 
Jo, det blev det men lite snopet för barnen då försäkringsbolaget behöll livförsäkringen från förälder 2.

Protte
 
prototypen skrev:
Se till att det finns andra förmånstagare än varandra, barn t.ex

Ett fall ur verkliga livet

Ett par hade varandra som förmånstagare, den ena dör och den andre får ut livförsäkringen
Kort därefter dör den andre och försäkringsbolaget betalar inte ut livförsäkringen till den döda (den som dog först). Blev inget arv där.

Protte
Har jag aldrig tänkt på, dock så uppfyller det ändå det som vi villa skydda oss mot. Däremot vill man ju få ut pengarna om man betalar försäkringen. Dock är det lurigt att ge pengar till någon annan, någon bra lösning? Ett AB som förmånstagare kanske?
 
Har sett någon bra variant ( tror det var genom facket eller pensionsförsäkringen) där det skrevs : Förmånstagare XXXX och om denne inte önskar eller kan så YYYY. Normalt är XXXX = make/maka medan YYYY = barn eller annan t.ex. cancerfonden. Detta borde ju lösa frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.