God kväll


Har en fråga till er, vilken tid på året är det bäst att bygga möbler tex bord, i massiv trä, men fuktighet på virke, osv.
 
Möbelvirke måste vara inomhustorkat. Inomhustorrt virke är som torrast på vintern men sedan kan det svälla betydligt på sensommaren. Och tvärtom.
Utomhus lufttorkat virke är som torrast i april-maj. Då blir torktiden inomhus kortast.
 
Jag bygger året runt. Det handlar om att vara medveten om de 10% svällfaktorn till speglar osv samt orientering av årsringar. När du gör limfogar så kan du orientera virket så det rör sig på "rätt" håll.
 
10%, blev det inte en tiopotens för mycket? 1-2% är min erfarenhet, lite beroende på träslag och hur plankorna är sågade (kvartsågade rör sig mindre i bredd än plansågade)
 
En nolla hit eller dit ;) Jo men 1-2 ska det ju vara...
 
När är virket som "bäst? I fukt, visst det beror på hur dom ligger.

Jag skulle tippa på aug/sep då det varit varm under sommaren.


Fick en fråga av en polare att bygga ett ekbord. Som kommer behövas att skarvas, och funderar lite på när jag ska börja med det. Då helst ska vara ganska så tjockt, så är min tanke att köra med lim å domin en himmla massa. Å hoppa det håller utan att röra sig för mkt
 
Ska det vara plank eller stavlimmad skiva? Det senare ger ju utrymme för orientering av svällmån. Själv har jag byggt ett tjockt bord av kvartersågat virke med 15-20 cm breda plank som inte rör sig något i sidleds.
 
remdrivet skrev:
Ska det vara plank eller stavlimmad skiva? Det senare ger ju utrymme för orientering av svällmån. Själv har jag byggt ett tjockt bord av kvartersågat virke med 15-20 cm breda plank som inte rör sig något i sidleds.
Det ska bli grovsågad.... Eller vad man kallar det för. Den ska följa trädets linjer, så dom blir ett stycke. Typ så här:
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kan hända att det blir 3plank beroende på
Bredd jag får tag i

Med vänlig hälsning,
 
Åhå, well sådana bord klarar sig oftast för att det är en eller två plank, ibland bräder, som har (den mesta) rörelsen i tjocklek samt att dom brukar ha övermycket ytbehandling på.
 
remdrivet skrev:
Åhå, well sådana bord klarar sig oftast för att det är en eller två plank, ibland bräder, som har (den mesta) rörelsen i tjocklek samt att dom brukar ha övermycket ytbehandling på.

Okej, men då lugnar jag mig till efter sommaren, då dom ligger ute nu, under tak.
Med vikt på, så för att få ner fult kvoten så mkt som möjligt, innan man tar hem dom. då jag inte kan sätta de i press, så
Dom inte börjar skeva
 
Ta in di i dec-jan-feb när fukten är som lägst ute? Jag har bara dålig erfarenhet av att ta in eget virke, men det går bra för vissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.