Hej,

Vi har byggt en 1/2 plansvilla från Skidstahus. Nedervåningen har vi gjort själva och övervåningen har vi lämnat oinredd. Så här ser det ut:

vinterbild_small.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ett års vila börjar vi nu fundera på det tomma utrymmet däruppe och tänkte börja skissa på planlösningen.

Det vi vill få in är bra rymliga rum samt utrymme för förvaring eftersom vi har alltför lite av den varan på nedervåningen.

Prio är
- stort badrum med bastu, dusch och badkar.
- minst 2 sovrum
- minst 1 förråd och plats för garderober.
- allrum/tv rum med kamin.

Jag bifogar den färdiga planlösningen på nedervåningen (förutom trappan som ska gå åt andra hållet) samt en preliminär planlösning på övervåningen som vi inte är helt nöjda med bland annat då badrummet känns för litet för att rymma en bastu också.

PS. Det är fin utsikt från altan/balkongdörrarna så där har vi gärna sällskapsutrymmen.

Tacksam för hjälp!

/nochl

NEDERVÅNING
hjälp_med_planlösning_nedre.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ÖVERVÅNING
hjälp_med_planlösning_över.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns trappan idag och är den monterad som ritningen visar?
 
Jarlsgård skrev:
Finns trappan idag och är den monterad som ritningen visar?
Nix. Tanken är att den ska vara där men gå åt motsatt håll som bilden visar.

/nochl
 
Byt plats på badrum o sovrum 4.
Möjlighet finns då att utöka ytan av badrummet mot trappan förbi första fönstret, snedvägg med ingång till badrummet (som på sovrum 3) från mellanväggen mellan sov 4 o bad. Skulle ge tillräckligt utrymme för bastu också tror jag utan att mäta.
 
Lite lätt omritat:
hjälp_med_planlösning_över.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sforskarn skrev:
Byt plats på badrum o sovrum 4.
Möjlighet finns då att utöka ytan av badrummet mot trappan förbi första fönstret, snedvägg med ingång till badrummet (som på sovrum 3) från mellanväggen mellan sov 4 o bad. Skulle ge tillräckligt utrymme för bastu också tror jag utan att mäta.
Jag gillar tanken. Det vore fint att kunna förlänga badrummet förbi fönstren på andra sidan.

Enda problemet är att jag väldigt gärna vill att bastun ska ha ett fönster mot utsikten på den sida där badrummet ursprungligen är inritat. Motstående sida har utsikt/insyn mot/från grannar.

/nochl
 
Anna_H skrev:
Lite lätt omritat:
[bild]
Oj, det var bra utrymmen du hittade och skapade.

Jag har dock föreställt mig att bastun har ett fönster så att man kan titta på utsikten från den. Men flyttar man basturummet lite så är ju det löst. :)

/nochl
 
Ja, det går ju att skifta lite hit och dit, det här gjorde jag på fem minuter, tanken var att inspirera dig att tänka om lite :)
 
Det jag ser som ett problem är det stora döutrymmet som blir mot framsidan vid trappan. Känns inte riktigt som man tar nytta av utrymmet som ändå finns så att säga! :)

Angående Anna_H's planlösning så hade utsiktsproblematiken kunnat lösas enkelt genom att ha en glasdörr in till bastun :)
 
Jarlsgård skrev:
Det jag ser som ett problem är det stora döutrymmet som blir mot framsidan vid trappan. Känns inte riktigt som man tar nytta av utrymmet som ändå finns så att säga! :)

Angående Anna_H's planlösning så hade utsiktsproblematiken kunnat lösas enkelt genom att ha en glasdörr in till bastun :)
Jag håller helt med. Mitt stora huvudbry är också det utrymmet som trots sina stora fina fönster gärna får förvandlas till användbart förrådsutrymme eller till och med det där extra gästrummet. Alternativt att det får agera klädkammare till angränsande sovrum.

Problemet är att jag inte riktigt får till det på mina skisser...

Tanken på glasvägg slog mig också och jag överväger det.

/nochl
 
Så här långt har jag kommit nu med inspiration från ovan skribenter. Förbättringar på denna?

/nochl planlösning_över_160701_v3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det är tråkigt att tre stora fina fönster inte kommer nyttjas. Det går inte att byta plats mellan sovrummet till vänster och förrådet med vissa ändringar av väggar......
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ögonfröjd skrev:
Tycker det är tråkigt att tre stora fina fönster inte kommer nyttjas. Det går inte att byta plats mellan sovrummet till vänster och förrådet med vissa ändringar av väggar......
Jag håller med. Jag provade att ändra och jag tror att det känns mer naturligt på det här sättet.

/nochl

planlösning_övre_160703.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ögonfröjd
  • Laddar…
Det är bättre. Nu har du inget rum med vägg mot badrummet vilket ju är bättre ur ljudsynpunkt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och det du kallar förråd kan ju lika gärna vara ett sovrum till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.