H
Hur väl stämde den beräknade driftkostnaden?
Vi ska bygga Villavästervik, och har fått en beräknad driftkostand till 18000 om året.
Känns lite kluvet om man ska våga tro på att det kommer stämma.

Hur har det varit för er, förskönar försäljarna mycket på kalkylen :p ??
 
Hej... har inte buggt det huset men när vi var i kontakt med dem så fick vi samma svar från dem när vi frågade om driftskostnad... :D
 
H
Hur stor familj är ni ?
Vi är två vuxna och tre barn. Man hoppas ju att de räknat med driftkostnaden för hela huset och inte bara nedervåningen, eftersom övervåningen är oinredd.
*funderar * :-?
 
H
Förresten, när ska huset stå klart för er ? ::)
 
Hejsan... vi är hittils bara två vuxna och en stor hund, vi har ingen tomt än så vi har mest kollat runt för att se vilket hus vi skulle vilja ha...
 
H
Okej :)
Man får väl bara vänta tills räkningarna dimper ner. ::)
 
Ja det verkar ju inte bättre :-/
 
Hej !

Vi flyttade in i ett Lamhult i våras som vi nu håller på att inreda övervåningen på. Drift är ju lite svårt att räkna på beroende hur det ser ut för kommunens avgifter ute i landet, men det borde väl inte vara så stor skillnad. Om man tar elförbrukning som ex så landar vi som exempel säkerligen inte på mer än högst 13000 kwh på ett år. Med övervåningen kanske ca 2000 kwh högre. Sen tillkommer ju Sopor, och Vatten etc. Så ja orimligt är det ju inte med 18 tkr, det räknar vi på i alla fall.

/ Thomas
 
Vi bor i ett stora Vimmerby 140kvm med oinredd övervåning. Vi har iof braskamin som hjälper till men har idag en elförbrukning på 15000KWh/år och det stämmer med smålandsvillans data. Till det tillkommer VA + sophämntning på ca 7000sek så vi landar på runt 22000sek/år i driftskostnader i stockholmsområdet.

// Anders
 
H
Tack för snabba svar :cool:
 
Hmm Ja något jag irriterar mig på >:( i alla fall är att driftskostnaden ofta inkluderar en massa saker som de faktiskt inte kan ha koll på( t ex kostnad för sophämtning och vakostnad i just min kommun), vilket gör att man som köpare inte får veta det hustillverkarna faktiskt borde veta. Alltså det är inte ens svårt att göra en exakt uvärdesberäkning av huset och därmed få fram ett energibehov för olika klimatzoner vid säg 20gr inomhusvärme. De talar sig varma för att husen är energisnåla men vill inte tala klartext. LBhus t ex säger endast (åtminstone med den säljare vi talat med) att 25 000 om året ska räcka till allt. Så mycket lägger vi inte ens i vårt skruttiga och dragiga gamla hus fr 72 (som är på 140kvm). När jag frågar efter en siffra för bara värmebehovet får jag oftast till svar att de inte har någon sådan siffra. Grrr! Vi är själva i valet och kvalet, ska det bli en villa Västervik eller inte och inte heller av Smålandsvillan har vi fått något bra svar.
mvh fiddeli
 
Hej!

När vi hade bott i vårt hus i ett år så räknade vi på hur mycket vi hade lagt ut i driftkostnad. Det blev ca 1350 kr per månad och då är det el, vatten, sopor som är inräknat i den summan. Huset är en Smålandsvilla Mariannelund. Nu när vi bott här ca 1½ år så har vi förbrukat 13000 kwh el och 136 kubikmeter vatten.

 
Nu, i samband med att vi skrev kontrakt på villa västervik, sa säljaren att hela husets värmebehov var beräknat till 11 000 kwh per år, mao inkl ovanvåning (undrar vad de rekommenderar för isotjocklek till ovanvåningen då?) Intressant att höra i vilket fall!!
mvh f
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.