Tänkte starta upp en tråd om vart man kan hitta billiga gräsfrön eller där det finns nersänkt pris på tillexempel Jem&fix/Byggmax/Hornbach/Bauhaus eller vart det nu kan vara men gärna större kedjor då dom finns hyfsat nära folk eller på nätet.

Varför starta denna tråden jo för det är så satans dyrt med gräsfrön om man har stor tomt om det så gäller nya gräsmattor eller stödså så kostar det ändå en bra slant.
Så om man går och tittar i någon affär och ser något erbjudande skriv i tråden och dela med dig.

Även gödning på Stroller/N-P-K eller vad som kan tänkas hittas.
// Mikael
 
Granngården?
 
  • Gilla
systemfel
  • Laddar…
Problemet många gånger med att köpa gräsfrö på de butiker du anger som exempel tycker jag brukar vara att kvalitén på det man köper kan vara högst tvivelaktig, köper man en dyrare påse gräsfrö på tex granngården så kan det ju i många fall vara bättre att påsen är dyr och man får nått bra än att få skräp bara för det ska vara billigt.

Prisvärt borde vara det som är mest intressant att ta upp.
 
Hornbach säljer extra green på 15kg-säckar rimligt prissatt. Jag har svårt att se varför gräset automatiskt skulle vara bättre för att det säljs av granngården istället.
 
fiskbuggaren skrev:
Hornbach säljer extra green på 15kg-säckar rimligt prissatt. Jag har svårt att se varför gräset automatiskt skulle vara bättre för att det säljs av granngården istället.
Ja det kan man ju undra, jag utgår ju från de gånger jag köpte gräsfrö på de butiker TS anger och resultatet brukar bli ganska dåligt, det är väl som det mesta annat som är billigt, det är ju 3 saker du kan spara in på, påsen, butikens vinst och innehållet i påsen.
 
Det är skillnad på gräsfrö och gräsfrö. Det fundamentala man måste känna till är att gräsfröblandingarna är avsedda för olika ändamål, samt att de allra vanligaste frösorterna är ängsgröe, rödsvingel och rajgräs. Inom respektive frösort finns dessutom hundratals varianter som har olika egenskaper som skott-täthet, etableringstid, växtsätt, bladfärg, torktålighet osv.

Här är en mycket bra jämförelse med egenskaper samt för- och nackdelar av de vanligaste grässorterna: http://www.dinbyggare.se/grasfroet-vart-att-veta-om-grasfro/

Fröblandningar som baseras helt på ängsgröe och rödsvingel anses vara för finare gräsmattor. Weibulls Extra green och Granngården Slottspark är exempel. Båda rankas högt på Råd&Röns test av gräsfröer. Jag väljer den som har lägst pris vilket brukar vara Granngården.

Fröblandningar med högre andel rajgräs är vanliga i "villa-blandningar". Ju högre andel rajgräs ju sämre och billigare brukar blandningarna bli, typ Biltema innehåller säkert 100%. Rajgräset har nackdelen att grässtråna är ganska grova och inte tål torka något vidare. Fröet är också mycket större så det är betydligt färre frön per kilo.

Min poäng är alltså att det finns en anledning till att vissa märken/blandningar är dyrare eller billigare, samt att man måste jämföra priset med andra snarlika blandningar, som Extra green och Slottspark ovan. Som Pumpa säger är det alltså prisvärdigheten som är det relevanta.

Personligen rekommenderar jag Granngården Slottspark eller Weibulls Extra green om man har ambitioner med sin gräsmatta, annars Skånefrö Villa för reparationssådd eller en schysst standardgräsmatta. Den innehåller lite ettårigt rajgräs vilket gror väldigt snabbt och skyddar de andra storterna lite grann under etableringstiden.
 
Redigerat:
Tanken va mer om det skulle dyka upp erbjudande på extra green eller någon annan känd sort så kan man skriva det. Va inte ute efter mest frö för pengarna utan kända sorter till bättre pris helt enkelt
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Bidrar med mitt tips på bra pris på gräsmattegödning. Köpte billigt för typ 1 mån sedan Blåkorn 15kg på Eko (hallen) för 349kr. Förra veckan hittade jag samma för 199kr på Maxi.
 
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
Gräsmatte gödsel 20 kilo 199 kr på granngården :) .
 
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
systemfel skrev:
Gräsmatte gödsel 20 kilo 199 kr på granngården :) .
Länka gärna. Jag hittade bara 15kg för 199kr.
 
Va faktiskt iväg och köpte en påse 25kilo YaraMila 21-4-7 249kr det måste ju vara det billigaste gödslet man kan få tag på så tack för tipset Peter2400.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Såg även att Jula säljer Weibulls gräsmattegödsel för 99kr. Det är för en 8,5 kg påse. Inte lika bra pris som YaraMila, men ändå bra pris.
 
Hornbach har tydligen slutat med extra green på 15kg papperssäck. Nu tar de 898 för 12 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.