Hejsan!

Tänkte kolla om någon har ett bra tips på hur man skall få "fönsterkänsla" i ett badrum utan fönster? Vi kommer bygga garage ihop med huset och då försvinner mitt badrumsfönster... :(

Tänkte att man kanske kan ha någon lampa eller någon plafond som ger en större ljuspunkt, som en illusion av fönster på väggen? Var hittar man något sånt? Had någon några andra supersmarta lösningar??

Jag tycker att det blir väldigt trist utan fönster, men man kan tydligen inte få allt... :'(

Alla tips och idéer mottages med glädje!

//Helena
 
Vet inte hur huset ser ut och om det är praktiskt genomförbart men takfönster eller "takkupol" kan ju vara en idé. Du får i vart fall in dagsljus.
Placeras det rätt kan man ju alltid studera stjärnhimlen en mörk och kulen kväll och drömma sig bort när man ligger där i badkaret ;)
 
Humm.. Om du sätter ett litet fönster med galler för länst upp mot taket och sedan sätter ett rör ut genom garagetaket så kan du få en riktigt mysig cell känsla där inne ;D
 
Tack SnickarPelle, men tyvärr finns det ingen möjlighet till takfönster. Vinden ligger ovanför, och att ha ryggåstak i badrummet är inte aktuellt... :-/

Mr_Smurf... Que? Förmodar att det var menat som ett jättekul skämt? Succé... ::)

Genomtänkta, begåvade idéer uppskattas fortfarande!

//Helena



 
Hemmakatten
En spegelvägg kanske. Speglar gör alltid att ett rum upplevs som större och ljusare. Sätt in en vacker skål fylld med vatten och några blommor (ej skaften) som flyter däri. Vatten o blommor associeras också med ljus och ute. Det finns många blommor som håller otroligt länge så det behöver inte bli dyrt att byta max ett par ggr/månad.
 
Absolut speglar, de gör verkligen jättemycket för rummet. Kakla helst in dem så de inte är utanpåliggande (om ni ska ha kakel förstås ;)) försök få till en stor sammanhängande yta för bästa effekt tex. över ett badkar eller övre halvan av väggen där ni har tvättställ, man kan också med fördel göra detaljer mha spegelglas tex. byta ut en kakelrad antingen vertikalt eller horisontellt vilket blir riktigt effektfullt.
Välj de badrumsdetaljer ni kan i klarglas för att öka rymdkänslan.
Ang. belysning så tror jag faktiskt inte att en plafond e. dyl. ger fönsterkänsla, tyvärr :-/ då skulle jag personligen hellre satsa på riktbara spotar i taket med dimmer som gör att ljusstyrkan går att variera och rikta för att göra mesta möjliga av ert fönsterlösa badrum, det kan bli jättefint ändå och ni kan ju trösta er med att stora delar av både året och dygnet så är det ändå så mörkt att ni inte skulle haft någon nytta av fönstret ;) även om jag def. håller med dig i sak, alla rum mår bäst av naturligt ljus, men man kan som sagt inte få allt.

Annars har jag faktiskt sett något som faktiskt kunde "simulera fönster" någotsånär men det är nog inte helt lämpligt för just badrum, det var iaf. ett fotografi i jätteformat, som ett rejält riktigt fönster, motivet var björkar i motljus så det såg ut som att man skulle vara tvungen att kisa lite för att solen tittar in genom "fönstret", inramat med samma foder som de övriga riktiga fönstren och med glas framför som var belyst lite indirekt så att man fick den där, på "riktiga" tavlor, oönskade glasreflexen, allt för att få tavelglaset att simulera själva fönsterrutan........ urläckert :surprised: :surprised: :surprised:

//Christina.
 
Sätt in några glasbetongblock i nån lämplig vägg.
 
Går det att bygga in ett litet akvarium i väggen?
Dra garanterat blickarna till sig när man är i badrummet och då tänker man säkert inte på att fönster saknas.
 
Vi har vissa funderingar på att montera små runda fönster i badrummsväggen som angränsar mot kök/vardagsrum. Kanske en vertikal rad med 4 små fönster jämt utspridda. Det släpper in ljus, ser roligt ut och livar upp i största allmänhet. Lämpligen väljs cotswoldglas eller motsvarande mindre transparent glas.

 
Håller med ett tidigare inlägg, sätt glasbetong om du har ett angränsande rum som det passar i. Vi skall ha Glasbetong mot tvättstugan för att få in lite mer ljus eftersom vi inte har något fönster i det badrummet.
 
Genomtänkta, begåvade idéer uppskattas fortfarande!
Går det att bygga in ett litet akvarium i väggen?
Dra garanterat blickarna till sig när man är i badrummet och då tänker man säkert inte på att fönster saknas.
;D ;D ;D ;D
 
Jag tror också på idén med glasbetong...

Sätt frostad glasbetock i det gamla fönstret och sätt någon form av belysning bakom... Det kan nog bli snyggt och upplevas som ett "fönster" med dagsljus bakom.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.