Köpt nyligen hus av kronofogde. Rören sönderfrysta och när vi var där senast kom en bamsemyra fram under diskbänk. Huset stått tomt 18 månader. På huset fasad såg vi en stor klase med ägg så nu oroar jag mig för det värsta. Läste att just hästmyror kan äta upp huset och dras till fuktiga/ruttna ställen.
Har ej hunnit teckna försäkring. Svårt välja. Står mycket om att man kan försäkra för äkta husbock, men inget om myror?:(
Mycket tacksam för all hjälp!
 
Skadedjursförsäkring borde täcka men det blir ju något av en gråzon om huset varit oförsäkrat. Normalt täcker försäkring inte något som funnits före du tecknade försäkringen...
 
Täcker verkligen försäkringen mot skador orsakade av myror ? Jag har för mig att det enda skyddet man har är bekämpning av myror via t.ex. Anticimex.

Däremot finns det väl speciellt skydd mot skador orsakade av husbock.
 
Förstår inte hur du menar.

Teckna försäkring för en (eventuellt) redan inträffad skada?
 
Läste mina villkor och skador av hästmyra täcks , saneras och repareras av Anticimex.

Dock står denna klausul << Försäkringen börjar gälla vid godkänd besiktning eller senast 6 månader efter begynnelsedagen, om inte Anticimex har nekat eller meddelat undantag från försäkringen innan dess.>>

Skulle inte förvåna mig om det är standard hos de flesta försäkringsbolag så det kan bli svårt med ersättning om besiktning krävs innan den börjar gälla.
 
Om det går att ta reda på var huset var försäkrat tidigare så kan det gå att få ersättning från det bolaget. Fast om säljs exekutivt, så finns ju risk att det stått oförsäkrat länge.
 
C
Har inte hunnit teckna försäkring.....Hmmmmmm.
 
Hur som, hästmyrorna måste bort med det snaraste. De äter allt trä. Brukar börja med lättuggat fuktig/ruttet trä, men sedan har just hästmyror inga hämningar alls. De gnager sig fram i allt trä, fuktigt, torrt, sjukt, friskt spelar ingen roll. Oavsett om försäkringen täcker eller inte, ring Anticimex eller motsvarande och begär sanering (=döda myrorna). Sedan får du byta det virke som är skadat.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.