Hej, skall köpa mig en listhyvel för att kunna göra egna lister och panel till renoveringen (och kanske till vänner och bekanta), har tittat på Logosol SH410 men den saknar sidokutter och DH410 som har sidokutter saknar sågklinga för att dimensionera virket innan profilering. Skulle vilja ha en hyvel med sågklinga och sidokutter! Har jag missat någon modell eller finns det inte...

Vad är bäst om man måste välja...

1: SH410 + Annan maskin för not och spont
2: DH410 + Annan maskin för dimensionering innan profilering

Tips?

/ Jonas
 
Om du mest ska använda den för hemmabruk kan du kanske lika gärna dimensionera på bordssågen innan hyvling? Material i listtjocklek går snabbt att klyva även med en fintandad klinga.
 
Det finns ingen annan maskin än en listhyvel som ger riktigt bra spontar. Därför är sidokuttrar nödvändigt för spontat virke.
Jag har fräst en del spontade bräder på vertikalfräs men i alla fall när jag gör det (utan matarverk på Stenbergaren) tenderar bräderna att bli aningen ojämnt breda.

Finns det inget litet hyvleri i trakten som kan hyvla ditt virke mot betalning?
En ny listhyvel är på tok för dyr för att det skall löna sig att skaffa en bara för husbehov. Om jag kommer rätt ihåg har du en utpräglad motvilja mot gamla maskiner med renoveringsbehov.
 
Ja det stämmer att jag har lite motvilja mot gamla maskiner, primärt för att jag inte känner att jag har tid och kunskap.

Om det inte fins något alternativ så får jag helt enkelt köpa båda...

Min uträkning... Jag behöver ca 200 kvadratmeter panel (200 * 200 = 40 000Kr), 300 meter lister (300 * 40 = 12 000) och 100 kvadratmeter (100 *300 = 30 000) golv till huset inne + 300 kvadratmeter ytterpanel (300 * 200 = 60 000) Kr. Det är ca 150 000 i hyvlade varor enligt prisuppgift. Om råvaran kostar ca 50 000 Kr så är det 100 000 kvar till maskinera för att jag skall gå plus minus noll på projektet.

SH410 kostar ca 40 000:- och DH410 Kostar ca 45 000:- då har jag kvar ca 15 000 till skär och tillbehör...

Då är maskinerna betalda efter att jag tillverkat allt till huset och om jag sen hyvlar och säljer lite så är det vinst...

(Eller om jag säljer hyvlarna så verkar andrahandsvärdet vara bra!)

Min egen abetskostnad värderar jag till 0 Kr då det inte är ett alternativ att arbeta och känna pengar i stället och jag ser renoveringen av huset som mitt fritidsintresse...

Tänker jag helt galet någonstanns?

/ Jonas
 
Svar JA.
Du behöver ingen listhyvel med klinga.
Om du köper en rejäl bordscirkelsåg kan du klyva alla ämnen på den. Om du vill klyva effektivare kan du köpa ett matarverk och montera på bordscirkelsågen. Då projektet är färdigt har du bordscirkelsågen kvar för annat snickrande.

Om dina prisuppgifter stämmer kan du faktiskt få det att gå med litet vinst..... förutsatt att du har tid.
Å andra sidan får du räkna med rejält höjda elräkningar. Klarar dina säkringar en DH 410?
 
Hadde inte tänkt på att den kan dra för mycket ström... Men efter kontroll drar den inte mer än 6,2 kw vilket inte är några problem då jag har 25A huvudsäkring och inte elvärme :) Tack för att du påpekade det så att jag kollade en extra gång... (PH260 drar 12.2 kw vilket kan bli på gränsen).

Att köpa en bordscirkelsåg med matarverk kan vara ett alternativ istället skall fundera vidare...

Som vanligt får man lite bra svar här så att man funderar en extra gång innan man springer iväg och köper fel grejer!
 
Angående priserna så är det priserna jag fått från lokalt hyvleri på det jag behöver till huset... (Har kollat med tre stycken inom rimligt avstånd med liknande priser)
 
Problemet för mig har varit att få tag i billigt sågat virke som håller bra kvalité, speciellt kvistfritt för inomhuslister. Men du kanske har tillgång till det? Glöm inte bort att du behöver en bra spånfläkt och en spånficka. Byta plastsäck blir snabbt tråkigt när du hyvlar kvantitet. Försök hitta någon att sälja spånet till så tjänar du några extra kronor.

Jag hade för övrigt en dh410 förut. Var nöjd förutom att jag saknade större spånutsug, (varför envisas dom med 100mm det funkar inte). Och en tryckrulle för att trycka virket mot sidokutter. Det ska nog finnas som tillbehör på den uppdaterade versionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Hadin
  • Laddar…
intressant tråd. Sitter själv i samma funderingar. Är sugen på en Dh410, men då komplettera med en klyvsåg.

Om man vill ha matarverk till sågen, var köper man det, hur ser det ut? Vilken såg skulle man rekommendera? Kanske borde man lägga pengarna på ngn form av snickerimaskin, vilken?
 
Det blev en SH410 i slutändan nu att börja med, den kan göra allt jag vill utom spont, men halvspont funkar bra ibland. Anledningen till att det blev en SH410 är dels att jag fick tag på en begagnad till bra pris (skall hämta i helgen) och att jag ville ha klyvsågsfunktionen. Skall prova denna över vintern nu och om jag tycker jag behöver kunna göra spont så köper jag en DH410 nästa sommar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.