Hej,

Nu har vi beställt vårt kök, det blev ett IKEA kök med bänskiva "NUMERÄR" i massiv ek, tjocklek 40 mm.

Har dock sett samma skiva hos bekanta, där ett mindre parti av skivan inte såg så trevlig ut...den hade rest sig och stavarna hade delat på sig och därav hade skivan blivit vågig. Dessutom har vår snickare varnat lite för denna skiva, men med ordentlig behandling kan det ju klara sig sade han.

Vi chansar dock och hoppas på det bästa, är man bara noggrann och sköter grejerna ger ju IKEA tio års garanti.

Det skadar ju dock aldrig att höra vad andra har för erfarenhet, jag har ganska gott om tid på mig för att behandla/olja skivorna några omgångar innan montering och dessutom har vi lyckats passa in skivorna på så sätt i köket att vi bara skall behöva ha en skarv synlig/exponerad som vi måste såga själva. Alla andra synliga skarvar blir orörda från fabrik.

Alla tips och erfarenheter från er andra som har IKEA skivor emottages tacksamt

Mvh Kibba

PS: Stor eloge till Firas på IKEA Barkaby som tog sig tid och servade oss i timtal både Lördag och Söndag med bevarat lugn trots kaotisk situation under "köksveckorna". DS



 
det ligger något i vad du säger med bänkskivorna..har själv just fått byta ut en interiör med detta problem..när du öppnar paketen skall du dra handen över och känna om de är vågiga innan du lägger dit den..du har bytesrätt och kvaliten kan skifta..jag vet inte varför men har fört det vidare till högre instans och det kan vara olika beroende på leverantör..

ni kan behandla den med den rekommenderade olja som säljs på varuhuset..bör oljas ett par ggr per år..

skarvar brukar inte vara några problem att få fina.be din snickare limma dem ..gärna foga ihop dem med några"kex" med hjälp av en kex maskin

sedan slipar du skivan med fint sandpapper och skarvar kan göras näst intill osynliga om du har två skarpa kanter mot varann och sedan slipar ner eventuell resning.

;)
 
!!

När vi beställde vårt kök från IKEA (ca 4veckor sedan) kunde de inte ordna några 40mm ek, problem med leverantören som fått ett jätteparti med dålig ek. De kunde inte heller säga när eller om de skulle återuppta 40mm ek i sitt sortiment!

När jag ringde tidigare i veckan till IKEA för några mindre ändringar på ordern frågade jag om det löst sig på EK-bänkskivefronten: "Nej, det ser illa ut"

Så vi jagar annan leverantör för fulla muggar!!?
 
Beställde den skivan för två veckor sedan med mitt kök, och har inte hört om några leveransproblem. Har iofs inte fått köket ännu. Skall levereras den 18:e

/Magnus
 
Tack för tips, har inte tänkt på "kexning".

IKEA verkade inte ha några problem att få fram skivan (inget nämnt iaf...)

Hoppas vi har bättre tur med bänkskivorna än med grunden (men det är en annan historia...)


Mvh Kibba
 
Be IKEA om info vilken variant av olja du skall använda. Kontrollera skivan e jämn vid leverans. E den ok hade jag mättat den med olja innan montering. Kolla noga efter ett tag i området kring skarven mellan skiva/diskhon. Är man snickarglad är det ju värt skötselbesväret.
 
Tänkte köra med linolja...?
 
linolja är inte godkänt ur hälsoperspektiv även om det är bra för bänkskivan och dessutom luktar gott..man skall iallafall inte baka på en linoljad träskiva ..då är parafinolja eller bivaxbalsam att föredra.
 
Ikea rekommendera sin egen olja "Behandla". Den innehåller kinesisk träolja (vad nu det kan vara) och linolja (inget lösningsmedel utöver vatten) -den är godkänd för livsmedel och dessutom billig (69 pix för en sjuttis). Verkar OK tycker jag!
 
Vi har köpt en 40 mm ekskiva från ett snickeri och den är lite vågig när man stryker med handen över den men det är inget som betyder ngt i praktiken.
Vår skiva är kexad och limmad i skarven av snickeriet, rekommenderas.
Vi oljade skivan 3ggr veckan bänkskivan monterades + ytterligare 3 ggr inom två månader och nu känns den mättad. Slipade även med 180 slipkloss vid oljningen.
Oljan var IKEAS behandla, verkar funka och den luktar inte mycket.
Ett tips är att foga mellan kakel och bänkskiva innan oljning, gjorde inte vi :( så nu fäster inte fogen så snyggt mot skivan.
 
Har haft mina ikea-bänkskivor i 6 år nu (bok), och de står sig utmärkt med en inoljning om året. Då häller jag ut en rejäl pöl med ren RÅ linolja (inget annat), sprider med en svamp och låter det stå indränkt över natten typ. Sen torkar jag väck överskottet (och hanterar torkpapperet på brandsäkert sätt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.