Här kommer några bilder som är gjort nu än så länge! mer bilder kommer inom kort under byggets gång! 20130914_122018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130915_173503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130922_185643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130922_185655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130922_185717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kamin är inburen igår är på plats, idag har jag svetsat skorsten, är inte riktigt klar än, den sista biten närmast kaminen är kvar och sen har jag rak biten ovan tak som är kvar! därefter kommer jag att montera en golvbrunn och gräva ner en kista i farstu biten innan bastun så jag kan pumpa ur vattnet efter man tvättat i bastun! och lava bänkar ska dit där efter! men som sagt, mer bilder kommer inom kort! får ursäkta vet inte hur man roterar bilderna!
 
Redigerat:
Detta blir häftigt!!! Mera bilder och speciellt rapport från första bad. Blir intressant att höra t.ex hur lång tid det tar att få upp tempen till bad-temperatur.

MVH
Sakke
 
Det blir spännande att se hur det fungerar... Tror det tar en stund att få varmt men jag tror det blir en skön värme att sitta och njuta länge i.

Man kanske ska isolera lite mellan kamin och sten, den kan kanske spricka om strålningsvärmen blir för hög från kaminen?

Jag skulle vara försiktig med oljefacklor inne i bastun, inte bra för luften och känns som en liten riskökning för brand...

Man kanske kan köra med en byggfläkt på timer för att förvärma lite om det tar för lång tid att värma bastun från kaminen.

/ATW
 
Redigerat:
Hur gick de sedan?
 
Trådstartaren är väl för upptagen med att basta för att svara ��
 
lerbyggarn skrev:
Trådstartaren är väl för upptagen med att basta för att svara ��
Eller så kanske han värmer fortfarande ;)

Riktigt schysst projekt, hade varit kul med en update.
 
Hej

Har titta på denna tråd ett antal gånger innan jag gav mig på att konvertera min jordkällare till bastu.
Har också saknat ett resultat och tänkte därför dela med mig av mitt.

P1020786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade turen att källaren hade betonggolv med golvbrunn.
Där fanns också ett färdigt hål för skorsten och inkommande luft.
Vid första provet hade jag inte satt in det vinklade röret för inkommande luft utan hade en öppen ventil i dörren vilket gjorde att det drog ganska mycket runt fötterna. Nu kommer luften in vid kaminen i stället.
Det tar ungefär en timme att elda upp till ca 80° så jag upplever inget större problem med att väggarna skulle kyla.

Mått: 2.5 x 3.5, 1 m vägghöjd och 1.8 högt mitt i taket.
Kamin: Harvia 20 Pro

Kvar att fixa är en riktig skorsten (även om spiro uppenbarligen fungerar) och en annan belysning.

/ Hans
 
  • Gilla
Limpatraz och 7 till
  • Laddar…
Mkt snyggt. Kanske något liknande jag ska göra i min jordkällare.

Du upplever det inte som kallt om fötterna? De är ju så långt under kaminen.

Varför har du satt kaminen så högt, är det inte bättre att ha den så lågt som möjligt?
 
Har du några problem med att få upp temperaturen? jag har själv en bastu med stenblocksväggar och det tar väldigt lång tid att värma upp.
 
Efter att jag fick bort draget runt fötterna upplever jag det inte som kallt. Kanske reviderar uppfattningen efter vintern.

Jag har placerat kaminen högt av praktiska skäl. Enklare att lägga in ved och man ser mer av elden. Värmen stiger ju uppåt så jag hoppas att det inte ska ha så stor inverkan.

Har bara provat några veckor men som jag skrev så kan jag ha närmare 80° på en meters höjd efter en timmes eldande. Hur det fungerar i vinter återstår att se. Då jag har friskluftintaget i närheten av kaminen så eldar jag upp väldigt lite av den varma luften. Kanske en skillnad?
 
Redigerat:
Jag gör då samma sak och hoppar in mitt i tråden med bilder :cool:


Byggde om min jordkällare för nåt år sen och visst funkar det :)


Det började som en gammal jordkällare under uthuset som inte användes och jag lovade i nåt svagt ögonblick att det skulle bli bastu av den i framtiden.

DSC_0026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första verisionen bestod rätt enkelt av ett 6KW aggregat och några hemsnickarade bänkar och inte så mycket mera, mest för att testa om konceptet var möjligt.

DSC_0510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

--
DSC_0057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det funkade men hade svårt att få upp värmen och få en jämn värme var svårt, kallt på golvet osv.
Det gick ett år innan jag tog tag i det igen och gjorde det lite seriösare.

Isolerade alla väggarna med 50mm isolering och satte panel.
Drog in led belysning och satte högtalare i taket med en liten förstärkare i ett skåp utanför.

DSC_0513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

--
DSC_0523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fungerar den helt ok, aggregatet är aningen för litet men om man hjälper till med en 2kw elbjörn första tiden när man värmer så går det riktigt bra :)


Slutligen 2 bilder på nedgången, lite Fritzl varning nästan :wow:
När golvluckan är stängd så är det inte många som misstänker vad som finns nedanför :)
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

--
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

--
8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ursäkta för trådkapningen och det långa inlägget.

//
John
 
  • Gilla
Limpatraz och 5 till
  • Laddar…
Snygga källare, lite tråkigt bara om dörren sväller och går inåt...med 70kg ångkokt skinka som resultat. Men det gäller väl egentligen bara att dörren har ordentligt undermått så man inte riskerar att bli innestängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Yaskin skrev:
Snygga källare, lite tråkigt bara om dörren sväller och går inåt...med 70kg ångkokt skinka som resultat. Men det gäller väl egentligen bara att dörren har ordentligt undermått så man inte riskerar att bli innestängd.
Allt blir inte perfekt när man bygger på befintliga utrymmen, finns ingen risk att dörren sväller så den fastnar :)
 
John Karlsson skrev:
...finns ingen risk att dörren sväller så den fastnar :)
Famous last words...:D Sorry, kunde inte låta bli...

Stor mysfaktor på dessa bastur! Själva har vi bara en standardbastu modell 1A, men tycker väldigt mycket om den ändå. :)
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Paxman skrev:
Famous last words...:D Sorry, kunde inte låta bli...
Precis. Jag hade ställt yxa och kofot innanför dörren... ;)
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.