Hej,

Jag har byggt en friggebod för familjen att använda som sovstuga under sommaren. Jag är novis och ganska stolt över att fått ihop objektet. :D

Nu så till frågeställningen (som jag antar inte är ny).

Isolering är ju av betydelse för att uppnå en bra comfort, men frågan är hur jag går tillväga och vilken produkt som är att föredra.

Jag har läst lite diskussioner om att det är viktigt med fuktspärr, men undrar dock om det är så när man bygger en sovstuga som max används 2 veckor/per år? Vissa säger att det är dåligt att göra huset för tätt, medan andrar säger att det är viktigt med plast.

Cellplast eller mineralull? Min tanke var att i regelstommen först lägga in smala ribbor och sedan skära till cellplast och därefter lägga vindpapp + panel. Kan det fungera, eller bör jag lägga plast - mineralull - vindpapp - panel?

Ska jag göra likadant i golv och tak?

Tack på förhand
 
Är den inte uppvärmd året om så skall du inte ha plast i väggarna. Vindpapp + isolering är tillräckligt.
 
Tack, den är inte uppvärmd året om. Har du någon uppfattning om det funkar med cellplast i regelverket eller ska jag ha mineralull?
 
Verkar cellplast har man väl under saker? Typ i grunden osv. Ingen aning.
 
Cellplast finns ingen poäng med. Vanlig glas eller mineralull funkar utmärkt.
Cellplast brinner dessutom förbannat bra
 
Då blir det mineral, låter oroande med lättantändligt i väggarna...

Sista dumma frågan. Spelar det någon roll om jag sätter vindpappen innanför isoleringen (och då närmast panelen)? Väggarna är ju uppe och då är det bökigt att få ditt vindpappen...

Jag fixar givetvis en luftspalt mellan yttervägg och isolering.

Tack på förhand!
 
Ja det gör det. Välj i såfall isolering med papp på ytterst. Du vill ha stillastående luft i isoleringen.
 
Vindpappen måste komma ytter om isoleringen om den ska göra nån nytta. Poängen med vindpappen är att den ska hindra luften att röra sig inne i isoleringen. Det är inte själva ullen som isolerar i mineralull utan det är lager av stillastående luft som gör det.
 
Tack alla, då är jag på det klara hur jag ska gå till väga och förstår även principen med ventilation för isolering.

Med önskan om en härlig (bygg)sommar till er alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.