Jag vill få bort "källarkänslan" i min suterrängvåning, bland annat genom att få till ett slätt innertak. Nu består innertaket i suterrängvåningen av lättbetongelement (golv på ovanvåning) som är fasade i skarven. Jag antar att jag kan regla och sätta innertak i gips, men dels bygger det ner 5-8 cm av höjden - jag har bara 2,40 i tak och vill helst undvika detta, dels är det ganska mycket jobb...

Jag undrar om någon provat eller har åsikter om det går att foga ihop lättbetongelementen på nåt enkelt sätt med väv/spackel/bruk och bara måla över? I och med att man går på ovanvåningen så blir det ju vibrationer och rörlighet som spontant känns som för stora för att en sån här enkel lösning ska kunna fungera?
 
Kanske en helt vansinnig ide´ :surprised:

Limma upp takpaneler, huntonit eller liknande, med tex kakelfix. Stjäl knappt någon höjd, målat och klart direkt.

Om du vill spackla och måla för att få ett helt slätt tak gör samma sak men med tunn renoveringsgips.

 
är inte gipsen känslig för rörelser, och spricker lätt? Jag har gipsskivor i tak i övervåning, fästa i träpanel som sitter direkt i takstolarna, och där börjar det redan synas sprickor i fogarna efter ett halvår.

De andra materialen du föreslår kanske inte är lika rörelsekänsliga...?
 
Hur gick det med taket? Gick det att spackla igen fasningarna/fogarna? Jag vill också få till ett slätt innertak och har samma funderingar som dig.
Hur har ni andra gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.