Java skrev:
Jo, dumpa Win om det går. Gjorde så för flera år sedan när jag tröttnade på alla dessa uppdatering av Os och AV. Enklast är att köra någon fri utgåva av Linux och funkar bättre och stabilare är Win. Som sagt jag orkade inte längre med Windows utan gick över till OsX och ångrar inte det en sekund, inga virus, inget AV, ingen FW i gång och allt funkar utan klagomål eller besvär.
Men gillar man att fibbla med skiten så är det Win som gäller.
Ha, ha, den är ju väldigt osann... Virus finns visst för OSX, den uppdaterar väldigt ofta nuförtiden. Det finns en uppsjö säkerhetshål som inte Apple fixat trots att de varit kända, etc.
Man behöver inte "fibbla" med Windows, bara starta om datorn typ en gång i veckan... allt annat sköts automatiskt...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo visst finns det virus både för OsX (Linux) och andra X varianter, och de blir fler när OsX blir vanligare. Och... OsX uppdaterar inte ofta jämfört med Win.
Och nej, min post är inte osann men full av erfarenhet :)
 
Odjuret skrev:
Jag är alldeles för orädd när jag surfar så naturligtvis så är jag lika orädd när det gäller antivirus... Så jag kör med microsofts egna.
Men så har kanske lite väl höga tankar om Microsoft... Och alldeles för höga tankar om människor på nätet :p
Kör också med MS, med rätt säkerhetstänkande funkar det bra. Bättre än många gratisalternativ med tanke på resurser och reklam.
Men för kunde rekommenderar jag kasperskys, eset, eller Panda just nu.
Resurssnåla och funkar bra.
F-Secure/Telia försvinner direkt som alternativ då det har varit en hel problem med uppdateringar som krånglat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Java skrev:
Jo, dumpa Win om det går. Gjorde så för flera år sedan när jag tröttnade på alla dessa uppdatering av Os och AV. Enklast är att köra någon fri utgåva av Linux och funkar bättre och stabilare är Win. Som sagt jag orkade inte längre med Windows utan gick över till OsX och ångrar inte det en sekund, inga virus, inget AV, ingen FW i gång och allt funkar utan klagomål eller besvär.
Men gillar man att fibbla med skiten så är det Win som gäller.
Många Mac-användare som lever i den bubblan. Apple har för ett antal år sen fått lov att ta bort virus-delen ut sin marknadsföring.
Mycket av senare tids skadlig kod (samlingsnamn för virus, trojaner m.m) är plattformsoberoende och bygger istället på annan programvara. T.ex. Java eller flash.
Och allt pekar på att det kommer att bli vanligare. Och just Apple är inte kända för att täppa till säkerhetsluckor i sina program särskilt fort.
Så säkerhetsprogram till osX börjar tyvärr bli en nödvändighet för fler användare.
För att inte detta ska ses som ett Mac vs Windows-inlägg så lägger jag till att jag använder bägge lika mycket och föredrar inget av dem.
 
O
Tja osX har säkerligen fått folk att tro att det inte går att skriva virus till osX. Men det handlar om som allting annat att tjäna pengar eller synas.
När inga har osX då finns det ingen anledning att skriva virus till osX. Nu när fler och fler skaffar osX så blir det mer intressant att skriva virus även till detta.
Win har varit störst länge vilket innebär att det är fler virus.

Så när det gäller virus och säkerhet idag så tror jag att det är jämnt lopp mellan osX och win.
Jag föredrar win och tycker det är bra. Men jag har aldrig egentligen jobbat med osX så jag ska nog inte säga allt för mycket när det gäller vilket som är bäst.
 
Jo, jag jobbar själv med IT säkerhet och skulle inte använda OSX i jobbet, inte en chans.
För privatpersoner och slösurf duger det gott.
Windows är väldigt bra i dagsläget (ver 8 men framförallt 10).
Det figurerar väldigt få virus numera vilket beror på att säkerheten för just virus i alla OS har ökat.
Nu är det mest trojaner och ransomware. De kommer nu oftast in via användares "dumhet" eller via svaga program, tex. Adobe Flash eller Adobe PDF som är extremt vanliga.
 
anders07 skrev:
Jo, jag jobbar själv med IT säkerhet och skulle inte använda OSX i jobbet, inte en chans.
[...]
Det figurerar väldigt få virus numera vilket beror på att säkerheten för just virus i alla OS har ökat.
Nu är det mest trojaner och ransomware. De kommer nu oftast in via användares "dumhet" eller via svaga program, tex. Adobe Flash eller Adobe PDF som är extremt vanliga.
Jag "jobbar" också med IT säkerhet och jag inte bara skulle använda OSX i jobbet, utan gör det också! (Och det verkar alla poliser inom IT-säkerhetsfältet jag jobbar med också göra... ;))

Därmed inte sagt att Apple inte har ett oförtjänt bra rykte vad gäller säkerhet, de har det. Och likaledes inte att Windows inte har rykt upp sig, de har det med. Men jag skulle ändå säga att de inte mötts i mitten än. Det är fortfarande fördel Mac.

Sedan så är det sant att det inte spelar någon större roll, det är som med allt annat så att det är "skit bakom tangenterna" som leder till problem i 98% av fallen. (Pss som backup inte är till för att rädda dig från craschad disk, utan från när du själv tog bort fel fil, vilket är vad som händer iaf 9 gånger av 10).

Så paradoxalt nog så skulle jag säga att "slösurfning" är farligare än kommersiellt bruk. Det är trots allt då, dvs när man ger sina barn en dator, som problemen börjar.

Men är man som Bo, som inte ens accepterar uppdateringar av sin säkerhetsprogramvara för att den ser skum ut, så är man rimligt säker och tar inga avsevärda risker idag. Den som har kunskap och tänker innan han klickar har löst 99% av alla datorsäkerhetsproblem på användarsidan idag.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag "jobbar" också med IT säkerhet och jag inte bara skulle använda OSX i jobbet, utan gör det också! (Och det verkar alla poliser inom IT-säkerhetsfältet jag jobbar med också göra... ;))
Visste inte att Polar fanns för Mac... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Försiktig? Kanske...men det visar sig att varken Telia eller f-secure vet vad detta är för en uppdatering, jag har frågat båda varav f-secure tog 3-4 dagar på sig att svara. Så skiten åker ut, det hade jag redan bestämt mig för. Troligen åker inget annat in än Windows std Defender i w10.
 
Bo.Siltberg skrev:
Försiktig? Kanske...men det visar sig att varken Telia eller f-secure vet vad detta är för en uppdatering, jag har frågat båda varav f-secure tog 3-4 dagar på sig att svara. Så skiten åker ut, det hade jag redan bestämt mig för. Troligen åker inget annat in än Windows std Defender i w10.
Ja, missförstå mig inte. Det är ju alltså bra att vara försiktig, eftersom det idag inte främst är virus/maskar och andra automatiska former av malware som är problemet utan just trojaner av olika slag.

Det är tyvärr bara ganska ovanligt att användare tänker så långt som du... Om fler gjorde det så skulle vi ha mycket mindre problem. (Att det kanske sedan inte är realistiskt att förvänta sig det, det är en annan fråga.)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.