Tigersåg spar mycket tid. Blad tandade för trä men som även tål lite metal.
 
Är tomten hyfsat slät? Mitt huvudspår hade nog varit att kapa inkommande el och vatten, lägga 2-3 rejäla stålbalkar eller reglar under stugans syllar och bärande konstruktion, bila ner befintlig murstock och sedan rullat stugan på rundtimmer till den nya platsen där den läggs upp på nya plintar alt bara ställs på plattor på marken som placerats på en ogräsduk. Är ni ett flertal personer så ska det nog gå bra, i alla fall om det inte lutar för mycket. Då kanske det behövs en traktor eller liknande för att knuffa reglar.
 
Får erkänna att jag inte vet mer om murstocken än att huset står på plintar........ Blir att undersöka mer när jag får nyckeln; skrev kontrakt idag och tillträde början augusti. Ska ta dit nån som begriper mer om hus än jag! vill ju veta om man tex kan flytta det, om det kan vara säljbart mm.
Rivningslov ja, läst lite på kommunens hemsida, men ska ringa dem i morgon, nu när jag skrivit på avtalet och se vad som gäller. Också insett att mycket beror på resp tjänstemans välvilja....... Sedan måste jag även kolla vad och hur man får lämna på tippen, om det slutar med det. Bäst vore ju att sälja/skänka bort huset........minst jobb och minst kostnad(y)
 
Kom ihåg att stämma av med kommunen så att då ansöker om rätt lov. Kommunens tjänstemän blir nöjda och glada om de får vara med i ett tidigt skede.
 
Jag och sambon rev en stuga på 50 kvm på egen hand. Två helger gick åt till sortera ut saker innan den riktiga rivningen (eternit, el etc) och sen tre helger för såga ner allting.
Kommunen hade krav på att massorna skulle sorteras och redovisas var för sig, så den stora delen av tiden gick åt till att separera allt. Vi hade tur att det inte fanns isolering eller gips i väggarna, så det var relativt tacksamt trots allt.
Det fanns dessutom en liten källare, så vi kunde tippa ner murstocken där mha en grävmaskin (som vi ändå behövde ta dit för att rensa bort diverse nergrävda saker på tomten).

Absolut snabbast avverkning är med motorsåg, men det är stor risk att köra i spikar och liknande dumt.
Tigersåg klarar det mesta för rivningen, men det går åt många blad (Byggmax har billiga).
Cirkelsåg är smidigt för taket, men är det papp/asfalltsrester så går det hårt åt den (vårt tak tog död på cirkelsågen vi hade, fast det blev en bra ursäkt att byta upp till Makita :)

Prislappen slutade på drygt 27000:- (två lastväxelcontainrar, tre små containrar, skyddskläder, sågblad, hyra av bilhammare, grävare etc), så det var väldigt överkomligt.

Om inte kommunen har åsikter om det, så är det mycket snabbare och enklare att bara låta en grävare slå sönder allt och dumpa det i containrar för osorterat avfall. Kostnaden för det hade blivit 30-50% högre, men det hade helt klart varit värt det.

Ett tips är att ordna med bygglovet samtidigt som rivningslovet. Om ni väntar med slutbeskedet för rivningen tills det nya bygget är klart, så räknas aldrig tomten som obebyggd. Då kan dels skatten (fastighetsavgiften) bli lägre och dels kan man sätta upp friggebod/attefallshus innan nya huset blir klart.

Vi byggde en enkel friggebod med toalett och förråd innan vi började riva och kunde då flytta el/vattenmätaren från stugan. Trevligare och billigare än att hyra manskapsbod och bra att ha inför bygget (ivarjefall om man som vi drar ut på byggtiden :)
 
P
Se till att rivningslov OCH bygglov för det nya innan du sätter sågen i väggen.
 
Byggmarodörens inlägg ovan är förklaringen till att jag föreslår blocket eller flytt av stugan. En flytt kan faktiskt bli enklare och billigare än en rivning. Och man ska inte underskatta andra människors vilja att jobba lite för att få gratis saker. Jag har fått en hel del "hjälp" tack vare att jag skänkt bort saker. Bland annat fick jag en tom oljetank och en gristungt sopskåp bortforslat, och så fick jag panelen i ett helt rum riven av folk som ville ha den.

Det finns också en hel del privatpersoner som har tillgång till entreprenadmaskiner om det är tunga saker som ska göras. Som t.ex. att lyfta upp en stuga på ett traktorsläp.
 
Tack alla för era givande och tänkvärda inlägg(y)!
Jag ska försöka tänka på alla råd jag fått och pröva olika vägar för att få till detta på ett bra sätt.
Vad som är skönt är att det inte är panik, vi ska ju hitta en byggare och komma överens om allt. Den jag har siktat
in mig på har mycket att göra, så bygget i sig lär nog inte bli förrän till våren.
Så vi har tid på oss att pröva olika lösningar och att få till alla papper i rätt ordning.

Som sagt, tack för ert engagemang ;)
 
Hejsan
Jag vet inte om du hunnit riva din stuga än, men då jag precis rivit en liknade stuga tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.
Jag hade också tänkt riva själv, men efter lite funderande beslutade jag mig för att hyra in en grävmaskin som gjorde jobbet åt mig.
Jag började med att sätta ut annons på blocket att stugan skulle rivas och att det var fritt fram att hämta tex fönster och dörrar m.m
Det tog inte många timmar så hade jag en kille som kom med tigersåg och monterade ur alla dörrar och fönster. Sen tog det en dag för mig att montera ur toaletter kök och lite el. Detta körde jag själv till tippen.

Sen var det dags för grävmaskinen och det var en jäkla tur jag inte gav mig på att försöka riva själv, då det totalt bara tog 6 timmar för han att riva rubbet. Jag hyrde in ett lastbilsflak och grävaren tryckte ner allt direkt i flaket som vi sen deponerade som osorterat material. Vi räknade lite på det men kom fram till att det blev billigare att slänga allt som osorterat eftersom det hade tagit mkt längre tid för grävaren om han skulle sortera allt.
Murstocken puttades omkull och användes som fyll på en annan del av tomten.
Jag betalade 700 kr/ timme plus moms för grävaren och 600 kr/timme plus moms för lastbilen
Totalt fyllde vi 3 st flak.

Totalt

Grävare
6x700 kr + moms = 5250 kr

Lastbil
Totalt 3,5 tim inkl frakt av grävmaskin
3,5x600 kr + moms= 2625 kr
Deponi
Totalt 5 ton a` 1100 kr plus moms= 6875 kr

Totalt 14750 kr

I efterhand är jag helnöjd att jag inte gav mig på att riva själv. Det var en jäkla go känsla att se hela huset försvinna på bara en dag. :)
Priset på osorterat ligger nog lite högre om du inte har avtal, men lastbilskillen var snäll så jag fick använda hans konto med lite bättre priser.
Lycka till
 
Hej!

Tack för ditt svar och mycket värdefull information :)
För att göra en lång historia lite kortare, så har vi skrivit kontrakt om nybygge. Nu är det som vi alla vet
ganska många som vill bygga, så jag har väl nummerlapp 50 typ.... Man beräknar att gjuta grund om 12 månader!
När de lämnar in bygglovsansökan kommer de även lämna in ansökan om rivningslov; Enklast och billigast som jag förstod det.
Detta innebär att jag kommer ha ca 3 månader på mig att få bort det gamla huset.

Din erfarenhet att ta dit en grävmaskin låter ju lockande, trodde sånt var mycket dyrare. Kostar tydligen inte mer än en rörmokare per timme......... Men gäller väl att hitta nån i närheten kan jag tro.

Ha de gott :)
 
Vi gav bort en sommarstuga till en snickare. Stugan var puts väck från en helg till en annan. Ca 70 kvadrat på torpargrund.
 
Hej!
Jaaaa, det vore drömmen. Nu är det en stuga på typ 30m2 som är oisolerad och sliten på alla sätt.
Dessutom en murad spis i mitten, som kanske gör det "omöjligt" att flytta stugan.

Men, säkert kommer jag göra ett försök med "bortskänkes mot borttransport" till våren :)

Ha de!
 
Det är ganska smart att skänka bort stugan vintertid. Tunga maskiner gör mycket mindre skada på marken vintertid.
 
Viss rivning av innanmätet kan ju påbörjas innan rivningslov har kommit, skåp, lister, fönster, innerdörrar, allt som kan tänkas vara tillfälligt borta pga renovering. Om inte någon nappar på att ta emot hela stugan är det mycket sådant som går att sälja eller ge bort.
 
Två nya bra kommentarer, ska börja med att försöka skänka bort den i vinter!

Nu finns det inte mycket som jag tror nån direkt vill ha, men fönster och kanske golvet och även plåttaket kan nog finnas nån som ändå vill ha. Inredning.....den kan jag nog glömma, finns lite gamla skåp i köket, två urgamla garderober, ja det var nog allt.

Ha de gott:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.