På grund av ovetskap och felbeställning står jag nu med 10 kbm makadam 4-8. Jag har behov av ett material som bärlager när vi ska lägga stenplattor. Dock så har jag förstått att det bör vara en nollfraktion med för att bärlagret skall vara stabilt nog att paddas. Stämmer detta?

Går det att ha 4-8 som bärlager och lägga plattorna direkt på makadamet? Kan jag köpa stenmjöl och själv blanda i? Eller först 4-8 och sedan samkros (0-16) avsklijt med markduk som sparerar innan paddning?

Eller ska jag elda upp makdamme? Eller försöka sälja det?

Tack för era åsikter :)
 
Bärlager brukar vara 0-32. Enklast är nog att lägga ut en annons på blocket och låta folk komma och skyffla på grus. Och ja, det funkar att blanda. Bärlager är inte jättenoga tror jag.
 
ja om du ska ha ett stenhårt underlag behöver du nollfraktion men viktigt ha det i backen du vill inte ha kross i dagen..
4-8 makadam fungerar att lägga plattor på ...om du inte ska ha biltrafik....se bara till att du lägger markduk först...0-32 är bärlager...så ska du ha biltrafik på plattor så måste du lägga bärlager...då blandar du 0-32 på markduk och sedan din makadam...se till att du tippar 0-32 direkt på rätt plats ...den skottar du inte på plats manuellt.
till plattfog skaffar du härdande fogsand så slipper du myror o ogräs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.